'Ik had wel 'n beetje zenuwen in mijn buik'

 

Drie Schijndelse musicaltalentjes spelen in de familiemusical The Sound of Music in Theater de Efteling.

Do, daar start je mee
Re, een hertje in het veld
Mi, zijn noedels in chinees.
Fa, je vader is een held.

Een paar regels uit het bekende do-re-mi. Een van de liedjes uit de musicalklassieker ‘The Sound of Music’, zij het met een eigentijdse tekst. Voor Jens de Visser (12) en Rosanne Pits (10) uit Schijndel de eerste noten die zij zaterdagmiddag lieten horen in een uitverkocht Theater de Efteling.

Jens en Rosanne beleefden daar ‘hun’ première in de The Sound of Music als de verlegen Friedrich en de moeilijk te peilen Marta, twee van de zeven kinderen van kapitein Von Trapp. Samen met de rest van de cast bezorgde ze het publiek verschillende ‘kippevelmomenten’. “Toen we op moesten had ik wel een beetje zenuwen in mijn buik”, vertelt de 10-jarige Rosanne. Zaterdagochtend werd ze vroeg wakker. “Ik had pijn in mijn keel, ik kon bijna niet praten. Ik heb een keelsnoepje gepakt en ben weer gaan slapen. Om 8.30 uur werd ik wakker en het was alsof ik het nooit had gehad”, meldt zij opgelucht. Jens had niet echt last van plankenkoorts. “Maar een beetje spanning is goed”, stelt hij.

Na afloop van de voorstelling zitten beiden ontspannen en tevreden in de kleedkamer. Grote spiegels met eromheen een lijst van gloeilampen sieren de gezellige ruimte en geven aan dat hier ‘sterren’ zitten. “Het ging heel erg goed”, meldt Jens. “Het was heel leuk om te doen, een mooie ervaring.” Rosanne is iets minder tevreden. “Het ging goed op een paar kleine foutjes na. Er ging iets mis tijdens het marcheren”, verklapt ze. ” Maar vanavond moeten we weer optreden, dan gaat het nog beter.”

Zowel Rosanne als Jens speelde eerder rollen in Ciske de Rat en in musicals van het Brabants Muziek Theater, Kleintje BMT.

Ook de Schijndelse Thijs Paauw (12) speelt in The Sound of Music, weliswaar in een ander groepje dan zijn plaatsgenoten. Afgelopen zaterdag was Thijs een dagje vrij.

Thijs vertolkt de rol van Kurt. Hij stond al verschillende keren op de Kaatsheuvelse planken en speelt eveneens al een aantal jaren bij Kleintje BMT. Omdat de kinderen maximaal drie keer per week op mogen treden en maar een bepaald aantal ‘speelminuten’ op de bühne mogen staan, zijn negen groepjes geformeerd die de Von Trapp-kinderen spelen.

De Schijndelse Jens, Rosanne en Thijs zijn drie van de vierenvijftig talentvolle kinderen die uit tweeduizend auditanten gekozen zijn voor een rol in The Sound of Music.

Het verhaal gaat over de levenslustige Maria Rainer van het Nonnberg klooster, die door moeder-overste naar het huis van kapitein Von Trapp wordt gestuurd om gouvernante te worden van zijn kinderen. De kapitein is weduwnaar en voedt zijn kinderen op met een militaire discipline die hem zo vertrouwd is.

Rosanne kende het verhaal al van de film. “Mijn favoriete scène in de musical is als we ons voor moeten stellen, het marcheren”, vertelt zij. Jens is vooral onder de indruk van het fragment dat de familie zich op het kerkhof van het klooster moet verstoppen voor Duitse soldaten. “Echt spannend”, aldus Jens. Zijn favoriete kostuum is het matrozenpakje. “Maar ook de pakjes met de bloemen, die Maria gemaakt heeft van oude gordijnen zijn erg leuk.”

Jens en Rosanne zitten op basisschool De Regenboog. Jens in groep acht, Rosanne in groep zeven. “Vanavond komen mijn ouders kijken en mijn beste vriend. Dat is wel extra spannend”, aldus Jens. Om niet tijdens de voorstelling op het publiek te reageren hebben ze zo hun trucjes. Rosanne: “Als iedereen gaat lachen mogen wij niet meelachen, alleen op het einde. Ik denk dan gewoon aan iets rottigs.”

Jens hoopt volgend jaar naar de Havo te gaan. “En daarna naar de musicalschool in Tilburg.”

De Schijndelse talentjes lijken voor het podium geboren. “Als aan het einde het applaus klinkt voel je je echt heel gelukkig.”

Jens: “Ja heel blij, echt super, je leeft weer toe naar de volgende keer.”

(artikel november 2008)

 

Plaats een reactie