Jonge sterren stralen in musicals

De vrienden Jannes Heuvelmans (12) en Sem Berkelmans (9) zijn aanstormende talenten in de musicalwereld. Jannes speelt Pinokkio in theater de Efteling en Sem speelt Jakopje in Beauty & The Beast. Het is soms wel zwaar voor de heren, maar zij blijven er vooral heel nuchter onder.

 1sem

‘Ik zag een musical en toen dacht ik, dat wil ik ook wel gaan doen’, vertelt Jannes. Hij speelt de grote houten pop die de vriendelijke timmerman Gepetto in elkaar timmert in een Italiaans dorpje. Het is niet de eerste musicalrol die Jannes krijgt, hij speelde eerder een rol in de ‘Kleine blonde dood’ en ‘Waanzinnig Gedroomd’. Jannes speelt met veel plezier zijn hoofdrol in de musical. ‘Toen ik hoorde dat ik een van de Pinokkio’s mocht spelen, was ik heel blij en moest ik huilen. Ik had het eigenlijk ook niet verwacht, omdat ik iets te groot was’, vertelt Jannes. De toneelspeler verschijnt nu regelmatig op het podium in het Efteling theater, maar heeft nooit last van de zenuwen.

Jakopje

Ook Sem speelde al eerder rollen in musicals. Hij had een gastrol als zandkabouter in Klaas Vaak en heeft ruim anderhalf jaar in de theatervoorstelling van Positief Coachen gespeeld. Net als Jannes werd Sem uitgenodigd om auditie te komen doen. Sem deed auditie voor de rol van Jakopje, het betoverde theekopje. De moeder van Jakopje is Mevrouw Pot en is de huishoudster van het kasteel waar het Beest woont. Mevrouw Pot is net als haar zoon betoverd en is veranderd in een theepot. Sem was eigenlijk, net als Jannes, te groot voor de rol. ‘Ik moest heel lang wachten omdat ze het heel moeilijk vonden om iemand te kiezen’, vertelt Sem. Hij kreeg uiteindelijk de rol en reist nu regelmatig samen met zijn moeder af naar het AFAS Circustheater in Scheveningen. Voordat de show begint, gaat hij eerst nog even repeteren, zijn microfoontje testen en zijn haren vast laten maken.

Première

De twee vrienden, die elkaar kennen van basisschool Rennevoirt, hebben beiden flink gerepeteerd voordat de musicals in première gingen. Beauty & The Beast is 13 december in première gegaan en Sem mocht in kostuum mee over de rode loper. Pinokkio speelt sinds 20 september in het theater van de Efteling. Vanwege hun leeftijd mag het tweetal maar maximaal 24 keer per jaar meespelen in een musical. ‘Ik krijg vaak de vraag: “is dat niet teveel voor ze”, maar als ze het leuk vinden dan zie ik het probleem niet. Ik ben vooral heel trots’, vertelt Saskia Noot, de moeder van Sem.

 Zingen

De musicalsterren maken lange dagen, maar klagen daar niet over. Zij hebben er veel plezier in en zouden in de toekomst graag in nog meer musicals willen spelen. Als ze moesten kiezen wat ze het leukste vinden aan het spelen in een musical dan zeggen ze allebei volmondig ‘zingen’.

(Artikel 30 december 2015 / De nieuwe schakel / Tekst: Annebelle Nooteboom / Foto: Bas Haans)

Jonge sterren stralen in musicals

2 reacties op “Jonge sterren stralen in musicals

Geef een reactie

