‘Ik kreeg een staande ovatie…’

Het zijn drukke weken in huize Bekker. Zoon Tycho (13 jaar en inmiddels student aan het Montessori College in Hengelo) heeft vorige week te horen gekregen dat ‘ie rond de Kerstdagen de hoofdrol mag spelen in de musical Oliver Twist, de kerstklassieker van Charles Dickens. Vooralsnog is dat echter bijzaak. Moeder Carina, vader Peter én de jonge acteur hebben eerst nog de handen vol aan de voorbereidingen voor de laatste voorstelling van Billy Elliott, de mega musical in het Circustheater in Scheveningen. Want ook hier speelt Tycho een rol van betekenis, hij kruipt er in de huid van Michael.

tygo2

 

Joop van den Ende

Komende zaterdag is de apotheose. Dan sluit het boek waarin de jonge acteur vanaf januari vorig jaar begon te lezen. “Het was inderdaad een geweldige ervaring”, zegt moeder Carina, “maar wel heel intensief. Toen Tycho goed door de audities rolde, moesten we twee keer in de week naar Amsterdam, daarna naar Utrecht en vervolgens bij voortduring naar het Circustheater waar de voorstellingen speelden. We kwamen terecht in een superstrakke organisatie, geleid door Stage Entertainment van oprichter Joop van den Ende. Samen met Peter en onze drie kinderen moesten we hele goede afspraken maken om alle hectiek in goede banen te leiden. Maar we hadden het niet willen missen.”

tygo

 

En Tycho al helemaal niet. Hij straalt nog steeds als het over Billy Elliott gaat. Hij heeft er enorm veel geleerd, bezocht de Billy Elliott sCOOL waar de hele kindercast intensieve trainingen volgde, leerde dansen en vooral ook tappen, maakte vrienden en genoot van de sfeer die hij er aantrof. “En als je dan ’s maandags weer op school kwam en we elkaar ondervroegen wat we in het weekend hadden gedaan, zei ik: ‘ik kreeg een staande ovatie’. Of, als je in alle gekheid eens de opmerking krijgt van: ‘nee, jij trekt volle zalen’, dan kon ik altijd antwoorden: ‘ja, ik wel ja’.”

tygo1

 

In maart zaten de optredens van Tycho erop en werd hij afgelost door een andere Michael. Nu voor de laatste voorstelling mag hij nog één keer terug op de Scheveningse planken. “Inclusief wederom enkele repetitiedagen daarginds”, verzucht Carina. Afgelopen mei sloot Tycho weer aan bij Theaterschool Luna in Borne, waar hij voordien ook begon. De omschakeling was groot, want nu was hij ineens weer een van de velen. Maar volgens zijn vader en moeder pikt hij het goed op en vindt ‘ie het weer reuze leuk. Zeker nu er zich ook ineens een nieuw hoofdstuk gaat aandienen, de hoofdrol in de overbekende musical Oliver Twist.

oliver

 

Begonnen met 150 kinderen

“Ik werd getipt door een collega van mij”, zegt Carina. “Men zocht een Oliver met een Twentse Twist. Toen ik het ’s avonds thuis vertelde, was Tycho direct enthousiast. Hij kroop achter de computer en heeft zichzelf aangemeld. Niet veel later werd hij uitgenodigd om auditie te doen. “We begonnen met 150 kinderen”, aldus Tycho. De meesten die afvielen kregen een rol in het ensemble. Uiteindelijk bleven we met een handvol jongens over. Toen ik zaterdag met mijn moeder en mijn zussen bij de musical Grease was, werd mijn naam ineens omgeroepen. ‘Of Tycho Bekker zich wilde melden bij de receptie’. We gingen er naartoe en toen zag ik het direct. Daniël, de regisseur, en nog enkele mensen van Oliver Twist, stonden er bij elkaar. Ze vertelden me dat ik de hoofdrol zou krijgen en gaven me alvast bloemen.”

“Ja dit is ook heel leuk, en gelukkig veel kleinschaliger, aldus Carina. “Het zijn maar vier voorstellingen en lekker dichtbij, in Enschede.” En daarna? “Het liefst zou ik wel iets met acteren willen doen. Ik vind het echt hartstikke leuk, maar we zien wel…” besluit de succesvolle speler. De vier voorstellingen in het Wilminktheater vinden plaats op 23 en 26 december.

(artikel:  Borneboeit.nl / 5 november 2015)

http://www.borneboeit.nl/31335/kunst-cultuur/ik-kreeg-een-staande-ovatie

Geef een reactie

