Hoofddorpse Michelle Scholte (11) aan de lijn: ‘Ik hoop dat ik nog heel veel musicals mag doen na Billy Elliot’

HOOFDDORP – In het AFAS Circustheater in Scheveningen is vorige week Billy Elliot in première gegaan. De musical vertelt het inspirerende verhaal van een 11-jarige jongen, die vecht om zijn droom waar te maken. In de productie van Joop van den Ende speelt ook Hoofddorps talent mee. De redactie belde met de 11-jarige Michelle Scholte.

michelle

Wat is precies jouw rol in de musical?
‘Ik ben aangenomen voor de eerste kindercast en daarmee mag ik de rol van Tracy Atkinson spelen, één van de balletmeisjes in de balletklas van Miss Wilkinson. Tracy is een meisje dat gek is op eten en doet dat ook tijdens de balletlessen, wat Miss Wilkinson niet zo leuk vindt. Ze doet heel erg haar best om goed te zijn, maar dat lukt niet zo best. Dat vond ik het moeilijkst. Je moet in het begin van de musical doen alsof je niet kunt dansen.’

Hoe vaak sta je op het podium?
‘Ik speel dit jaar 12 keer en volgend jaar mag ik nog 24 keer spelen, één of twee keer per week.’

Het is geloof ik niet de eerste musical waar je in meespeelt?
‘Nee. Mijn eerste musical speelde ik toen ik 9 jaar was. In 2012-2013 heb ik namelijk in de musical Annie van Albert Verlinde Entertainment gespeeld. Ik ben begonnen met dansen toen ik 3 jaar was bij dansschool Marcella van Altena in Hoofddorp. Ik deed daar voor het eerst met een theatershow mee toen ik 4 jaar was. Dat was zo leuk. Ik danste toen alleen nog maar jazz/showdance. Toen ik 6 jaar was ben ik naast jazz ook hiphop (wedstrijden) gaan dansen en 2 jaar geleden is daar ballet bij gekomen. Dit jaar zijn we met ons team Nederlands, Europees en Wereld Kampioen Hiphop geworden. Voor deze wedstrijden moesten we tussen de trainingen van Billy Elliot door naar Italië en Duitsland. Helaas moest ik daar nu mee moeten stoppen omdat het niet te combineren is met het spelen in de musical.’

Wat maakt musical voor jou zo leuk?
‘Het meespelen in de musical Annie vond ik zo leuk dat ik wist dat ik dit vaker wilde doen. In musical doe je alles wat ik het liefst doe, dansen, zingen, acteren en dan allemaal tegelijk. Ook het spelen met de volwassen cast is super. Je leert er heel veel van en ze zijn allemaal heel aardig.’

Was het moeilijk om de rol te krijgen voor Billy Elliot?

‘In maart van dit jaar heb ik auditie gedaan. Je moest kunnen dansen (ballet en tap). Tapdansen had ik nog nooit gedaan, dus dat moest ik leren. Ook moest je kunnen zingen en acteren. Er waren een heleboel rondes en iedere keer was ik weer een ronde verder. Dit was steeds heel spannend want je wilt echt niet afvallen. In april hoorde ik dat ik was aangenomen voor de Billy Elliot Scool. Daar kregen we ongeveer drie keer per week na school les in ballet, tap, zang en acteren. In juli hoorde ik dat ik was aangenomen voor de eerste kindercast. Ook tijdens de zomervakantie gingen we door met trainen op de Billy Elliot Scool. In augustus zijn we begonnen met repeteren in Scheveningen. Een aantal keer per week naast school. Dat was soms best zwaar, maar we hebben het zo leuk met elkaar dat ik dit het liefst elke dag zou willen. School werkt ook heel erg mee. Ik mag de dingen die ik gemist heb, op een ander tijdstip inhalen.’

Wat vind je het leukste moment van de voorstelling?

‘Zondag 30 november mocht ik de perspremière spelen. Dat was wel heel speciaal. Het leukste nummer om te dansen vind ik Solidariteit. Daar dansen en zingen we met de mijnwerkers. Ook de finale waarin we tappen is heel gaaf.’

In de voorstelling droomt Billy ervan om danser te worden. Wat is jouw grote droom?
‘Ik wil volgend jaar het liefst naar een middelbare school in combinatie met een dans- of theateropleiding. Helaas zijn er nog niet zo heel veel scholen in Nederland die dat hebben. Musical is wat ik het liefste doe en hoop dan ook dat ik er nog heel veel mag doen na Billy Elliot. Het liefst zou ik elke dag spelen. Of ik hiervan mijn beroep wil maken? Ik zou niks liever willen… Elke dag doen wat ik het leukst vind.’

(Dichtbij, 11 december 2014, Door Walter van Polanen, Dichtbijredacteur)

http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/3818145/hoofddorpse-michelle-scholte-11-aan-de-lijn-ik-hoop-dat-ik-nog-heel-veel-musicals-mag-doen-na-billy-elliot.aspx

Geef een reactie

