Raad eens hoeveel ik van je houd? Helemaal tot aan de maan en weer terug.

kramer vs kramer
Kramer vs. Kramer vertelt het verhaal over de ambitieuze zakenman Ted Kramer in de reclamewereld. Op een avond staat zijn vrouw Johanna met de koffers in de hand om Ted te verlaten. Johanna laat hun zevenjarige zoon Billy bij haar man achter. Voor Ted is dit opeens een flinke verantwoordelijkheid, maar met behulp van buurvrouw Roos gaat het opvoeden Ted steeds beter af. Ted en Johanna scheiden en de liefde tussen vader en zoon groeit. Na een jaar staat Johanna weer op de stoep en wil Billy terug in haar leven. Dit leidt tot een rechtszaak, waarbij de rechter beslist wat met Billy zal gebeuren.

‘Raad eens hoeveel ik van je houd? Helemaal tot aan de maan en weer terug’. Met deze woorden opende de zevenjarige Billy het toneelstuk. Deze zin kwam later vaker terug, gezegd door Billy zelf of gezongen door zijn moeder Johanna.

De rollen van Ted en Johanna werden overtuigend neergezet door Rick Engelkes en Pia Douwes. Ik had hun beide nog nooit eerder gezien in een productie maar ik was erg onder de indruk van ze. Pia is echt een vakvrouw en weet het publiek te raken met haar prachtige gezichtsuitdrukkingen. De rol van de zevenjarige Billy werd overtuigend neergezet door Julius de Vriend. Julius was voor mij echt de ster van de avond, zo jong en dan toch zo’n grote rol neer weten te zetten. Knap! Julius brengt zijn teksten goed over naar het publiek, als hij zo door gaat weet ik zeker dat we later heel veel van hem gaan horen.
Julius je bent een fantastische Billy!

Tijdens de voorstelling wordt goed gebruik gemaakt van het decor en het tijdsverloop werd heel goed uitgebeeld. Sommige momenten in de voorstelling waren ontzettend komisch en dat terwijl andere momenten weer heel ontroerend konden zijn. Ik raad iedereen aan om te gaan kijken naar deze prachtige voorstelling.

Janine Valk

Geef een reactie

