Casper van Hensbergen schittert als Dik Trom

Twee jaar opleiding op de Tarzanschool legden Casper van Hensbergen (15) uit Houten geen windeieren. Nadat hij al toneelervaring opdeed in bijrollen in Ciske de Rat en Kruimeltje, schittert hij binnenkort als Dik Trom in de gelijknamige musical. Na de première in Amstelveen treedt hij op 15 december op in het nieuwe De Kom in Nieuwegein.

Casper is vanaf zijn achtste in de ban van acteren. “Ik reageerde toen op een artikel over audities voor Tarzan”, begint hij zijn verhaal. “Er werd tekst toegestuurd en ik moest een lied instuderen. Daarop werd ik toegelaten tot de Tarzanschool, waar ik veel leerde over acteren en zingen. Uiteindelijk komt dan het moment waarop gekozen wordt wie een rol in de musical krijgt. Helaas was ik er niet bij, maar van de ervaring die ik er opdeed zal ik altijd profijt blijven houden. Dat kwam mij ook van pas toen ik bij Ciske de Rat in een bijrol belandde. Ook daar kreeg ik steeds meer ervaring en leerde veel nieuwe mensen kennen.” Toch verliep niet alles even soepel: Casper had niet echt podiumvrees, maar wel last van zenuwen als hij het podium op moest. “Het was vooral de spanning om voor een grote groep mensen te staan”, legt hij uit. “Een aantal oefeningen, bijvoorbeeld steeds aan een klein groepje mensen te vertellen wat ik deed en hoe het is om een rol te spelen, hebben mij erg geholpen. Na afloop van de voorstellingen van Ciske de Rat dacht ik eigenlijk niet zo veel kans meer te maken op een hele leuke rol. Inmiddels was ik ruim twaalf. Gelukkig kreeg ik toen een bijrol bij Kruimeltje, ook een musical van Rick Engelkes Producties. Daar had ik al wat meer tekst en mocht ik een liedje solo zingen. Het eerste jaar stonden we in de Efteling en daarna reisden we een jaar lang het hele land door. Een leuke ervaring!”

Positief

Met de keuze voor Dik Trom ging dan toch een droom in vervulling: een hoofdrol. “Deze musical is van hetzelfde productiebureau en ze vroegen mij om één van de vier hoofdsrolspelers te worden. Dat heeft te maken met je leeftijd: je mag maar 24 keer per jaar optreden, dus er zijn meer kinderen nodig voor dezelfde rol. Ik denk dat Dik Trom wel erg goed bij mij past: hij is vrolijk ondeugend en is bij alles positief. Zodra hij komt, is er vrolijkheid.” Moeder Van Hensbergen, op de achtergrond aanwezig, knikt bij die omschrijving instemmend: “Het is een hele opgave om op dit niveau te presteren. Het vraagt veel van het gezin. Maar hij blijft positief en zet zich ten volle in voor wat hij wil bereiken. Daar zijn we heel trots op.” Casper voelt zich op het toneel duidelijk als een vis in het water: “Het leuke is nu, ook al omdat je meer ervaring hebt, dat je soms kunt improviseren. Als een van de medespelers bijvoorbeeld in een snelle verkleding zit en net even te laat terug op het podium is, moet je dat moment opvangen. Dat houdt je scherp.” Hij combineert zijn toneelopleiding met zijn studie: Atheneum+ op College De Heemlanden. “De school steunt mij enorm”, zegt hij met overtuiging. “Leraren zijn altijd bereid om te helpen en ook klasgenoten vinden het leuk voor me. Ik hoop dat zij en veel andere bekenden uit Houten naar Nieuwegein komen: dan kan ik laten zien wat ik allemaal doe.”

(artikel 4 december 2012)

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/december/04/casper_van_hensbergen_schittert_als_dik_trom

Geef een reactie

