Hoi!! Ik ben Chiara

Hoi!! Ik ben Chiara Stam en ik ben 13 jaar. Ik zit in 2 VWO van de Theater HAVO/VWO in Rotterdam! Mijn grote passie is musicals en ga dan ook vaak naar het Theater.Ik heb ook in verschillende musicals gespeeld, namelijk in de musicals:  “Oliver!“ (België, Music Hall van Vlaanderen), “Zo maar een dag” (Ramaekers entertainment) en “de Club van lelijke kinderen” (Hofplein). Momenteel ben ik aan het repeteren voor “Mulan” (Hofplein) en gaan we in maart repeteren met “ Musical Memories” (Ramaekers entertainment).

Ik ben 7 dagen in de week met musicals bezig. Ik zit van maandag tot en met vrijdag op de Theater HAVO/VWO, in het weekend repeteren we met het jeugdtheater van Hofplein. Ook zit ik nog op klassiek ballet en heb ik zangles. Als ik klaar ben met de Theater HAVO/VWO hoop ik dat ik wordt aangenomen bij de Fontys in Tilburg. Het is mijn droom om later in musicals te spelen, om daar echt mijn werk van te maken.

Hieronder heb ik wat verslagjes geschreven over de musicals waar ik in heb gespeeld en ga spelen!

Oliver!:

 Ik had van een Vlaamse vriend gehoord dat er audities kwamen voor Oliver! Ik schreef mezelf meteen in. En ja hoor ik mocht auditie doen. Op de auditie dag kwam ik veel te laat. Ik moest om 16.00 uur auditie doen in Antwerpen, maar omdat ze aan de weg aan het werk waren stond er een grote file en we konden niet vooruit of achteruit. Daar ging mijn auditie dacht ik en was heel verdrietig en boos. Uiteindelijk hadden we telefonisch contact met de productie van Oliver! en ze wilde heel graag dat ik auditie kwam doen en er bleef iemand wachten tot ik er was. Om 18.00 uur waren we uiteindelijk in Antwerpen en de audities waren al afgelopen. Ik werd beneden bij de artiesten ingang opgehaald en mocht alleen auditie doen. Alle juryleden waren er nog. Na de eerste auditie ronde hoorde ik meteen dat ik door was! Ik was natuurlijk super blij! Ik mocht door naar de volgende ronde die zou de week erna plaats vinden. Om 11.00 uur moest ik auditie doen en we zijn voor de zekerheid maar om 07.00 uur gaan rijden. Ik wilde niet nog een keer te laat komen. Toen ik de week daarna om acht uur ’s ochtends in Antwerpen aankwam waren er nog veel meer. Om 14.00 uur werd ik meen een paar andere meisjes naar boven geroepen. Daar vertelde ze dat ik door was en meedeed in Oliver! Ik was echt heeeeeeeeel blij!!!! Dat was mijn eerste musical. Ik was 11 jaar en ik vond het geweldig! Ik speelde in Oliver! een weesmeisje. Ik was erg blij met mijn rol. Oliver! was een kerstmusical en mijn première (cast rood) was op mijn verjaardag, op 25 december!!! Oliver! werd 3 keer verlengd en bij de verlengingen speelde ik in 2 casts. Ik heb daarom ook de 100e voorstelling gespeeld.

chiara-stam

Zo maar een dag:

Toen ik in de grote vakantie van 2010 voor Oliver! repeteerde, zag ik bij ons in de wijk een “routebordje” staan met “musicalcamp hierheen”. Ik was heel nieuwsgierig en heb op internet naar musicalcamp gezocht. Het bleek dat Marc Ramaekers van Ramaekers producties een kamp organiseerde  met musical lessen. Helaas kon ik niet. Ik was te jong en moest repeteren voor Oliver!

In 2011 was er weer een musicalcamp, vlakbij ons huis in Dordrecht. Daar ben ik wel naar toe gegaan. Daar kreeg ik les van o.a. Marleen van der Loo en Jeroen Phaff.  Ik heb daar heel veel geleerd en het heel leuk gehad! Tijdens het kamp heb ik heel veel leuke mensen leren kennen die dezelfde passie als ik hebben. Een paar weken na musicalcamp werd ik gebeld door Marc Ramaekers. Hij vroeg of ik mee wilde spelen in de show van musicalcamp in het M-Lab in Amsterdam.  Ik zei meteen ja! Het zou “zo maar een dag” uit musicalcamp worden. De regisseuse was Marleen van der Loo. We hebben in 4 repetitie dagen een fantastische show neergezet. We waren maar met 11 deelnemers van het kamp en hebben de show 3 keer gespeeld, 2 x in het M-Lab en tijdens het theaterfestival in Tilburg.

Club van lelijke kinderen:

Als je bij het jeugdtheater van Hofplein zit kom je na een aantal jaar in het zgn. verdiepingsjaar. In dit jaar wordt je voorbereid op een productie. Na het verdiepingsjaar speel je een productie en daarna doe je weer een verdiepingsjaar enz. In het “schooljaar” september 2011 – mei 2012 zat ik in het verdiepingsjaar, ter voorbereiding op mijn productie in seizoen 2012-2013.

In februari werden mijn ouders gebeld, toen ik op school zat, met de vraag of ik in “de club van lelijke kinderen”  wilde spelen. Dat was het stuk van het productie jaar. Toen ik thuiskwam van school en mijn ouders vertelde wat er was gebeurd  zei ik natuurlijk meteen ja!! Een week later zat ik bij de eerste repetitie. Het was heel leuk. Ik speelde een lelijk kind, minister van verkeer en waterstaat, personeel van de koningen, moeder en schoonheidscommissie. Het was een echte kindermusical met een moraal. Ik vond de productie heel leuk. Hij was heel grappig. Als promotie activitiet hebben we ook tijdens “Bruisend Barendrecht” gespeeld. In eerste instantie hoefden we maar een keer op te treden, maar later bleek dat we twee keer moesten. De vrouwlijke hoofdrolspeler, Ellen, bijgenaamd eitje, kon het tweede optreden niet. Toen moest ik de rol van “eitje” spelen. Dit was de hoofdrol en die had ik nog nooit gespeeld. Ik kende de rol wel. Het was heeeeeel spannend. Ik had de kleren aan van de hoofdrolspeelster en alles was veeeeeel te groot maar het was wel heel leuk en het ging gelukkig heel goed.

chiara stam

Mulan:

Nu ben ik bezig met de repetities van Mulan.  Ik speel personeel bij de keizerin en monnik. Het is heel leuk! Ik leer kung fu, en andere mensen leren zwaard vechten. Ook leer ik om met linten en doeken te dansen. Het word een hele mooie Chinese productie!!

Musical Memories:

Als Mulan is afgelopen gaan we repeteren voor Musical Memories. Dit word een productie met grote namen als hoofdrollen. Het is een productie van Ramaekers entertainment. De mensen van musicalcamp vormen het ensemble. Deze productie zal 26 mei 2013 te zien zijn in de schouwburg in Haarlem!

Ik vond het leuk om een stukje te schrijven voor deze website en ik hoop dat jullie mijn stukje ook leuk vinden.

Chiara Stam

Geef een reactie

