Hij werd in 2010 bekend als Kruimeltje. Joes Brauers (13) uit Bocholtz keert terug in de theaters. Nu als Dik Trom. Het verhaal van een musicalster in wording: twee jaar ouder, wijzer én dichter bij zijn einddoel.

Pech voor de één, betekent, hoe hard ook, soms geluk voor de ander. De manier waarop Joes brauers (13) aan de rol van Dik Trom kwam, is zo’n verhaal. De producent castte hem aanvankelijk voor een bescheiden bijdrage in de voorstelling Dik Trom. Tot één van de Dik’s (een rol die een aantal jongens deelt) de baard in de keel kreeg. “Ze zochten eigenlijk jongens die wat flinker zijn. Tja, en dat ben ik niet. Dus ik had eigenlijk nooit aan die rol gedacht.”

Onder anderen de muzikaal leider van het gezelschap zag in Joes de perfecte Dik Trom en daarmee een waardige vervanger voor de afgevallen jongen. Het praktische bezwaar van zijn postuur wordt opgelost door een dik-maak-pak: een kostuum dat een paar centimeters extra plakt op Joes’ heupen en buik. “De broek die ik in de voorstelling draag, daar pas ik normaal drie keer in. Met het pak aan kan ik nog net zelf mijn veters strikken. Ik probeer me goed in te leven in hoe het is om dik te zijn. En na te denken over hoe je dan beweegt. Met zo’n lijf moet je natuurlijk niet een sprintje over het podium trekken. Ik neem een beetje een hangende houding aan.”

De baard in de keel: het overkomt iedere jongen in de puberteit. Maar voor een jonge musicalster kan het heel vervelend zijn. Krijg je het in de periode dat je in een voorstelling staat en je kunt niet meer zingen, dan heb je pech. “Je kunt er binnen een maand doorheen zijn, maar het kan ook drie maanden duren. Ik probeer me er goed op voor te bereiden door zangles te volgen, maar verder ben ik er niet zo mee bezig.” Volgens de muzikaal leider (“die een expert is in het horen aankomen van de baard in de keel”) hoeft Joes zich voor deze productie nog geen zorgen te maken. Twee jaar geleden is het alweer dat de toen tienjarige Joes de titelrol bemachtigde in de musical Kruimeltje. Hij speelde die voorstelling tientallen keren, in het Efteling Theater, ging daarna met dezelfde show op tournee door het land. Vertederde keer op keer het publiek. “Ik deed Kruimeltje voor het laatst op 18 maart. Op 10 maart was de laatste auditie voor Dik Trom. Pas na de zomervakantie zijn we gestart met repeteren. Het was wennen om een poosje niks te doen. Ik miste het publiek, de lampen, het podium.” Vanaf nu is de dertienjarige musicalacteur weer helemaal in zijn element. Dit weekend speelt hij in Amstelveen de première van Dik Trom. Net als de vorige keer bij Kruimeltje zijn zenuwen hem vreemd. “Ik wil weten wat iedereen ervan vindt. Kijk, mijn oudersvinden het altijd goed wat ik doe. Wat recensenten schrijven, daar hou ik me niet mee bezig. Het gaat mij erom hoe de mensen in de zaal de voorstelling beoordelen.”

Wie Joes hoort praten, weet: hier zit een jongen met een – voor zijn leeftijd – flinke bak ervaring in zijn rugzak. Anders dan twee jaar geleden, gooit hij er in een interview regelmatig vaktermen in: hij heeft het over hoe hij omgaat met kritiek, hoe hij aanwijzingen van de regie in zijn rol verwerkt, over inleven en invoelen in zijn rol, over geloofwaardig overkomen. Hij oogt wijs, zelfverzekerd en zelfbewust. In volle vaart werkt hij de doelen die hij zichzelf stelt één voor één af. “Al weet ik natuurlijk ook wel dat je een einddoel vaak alleen met omwegen bereikt. Ik werk nu met veel meer discipline dan twee jaar geleden. Natuurlijk heb ik soms ook wel een hekel aan wiskunde, maar dat vak heb ik nodig om mijn diploma te kunnen halen.” School en zijn grote passie: zolang hij ze in balans houdt, hoort hij niemand klagen. Joes Brauers koos er vorig jaar bewust voor om het voorgezet onderwijs in Maastricht te doen: op een vrije school waar creatieve vakken extra aandacht krijgen. Hij is de enige uit Bocholtz die elke dag met alle plezier 25 kilometer enkele reis aflegt om op school te komen. Zodra hij zijn havo-diploma op zak heeft, vertrekt hij naar Amsterdam, waar hij wil studeren aan de Kleinkunstacadenie. “Daar moet ik zijn voor mijn vak. Ik wil les krijgen in acteren en zingen. En een bekend acteur worden. Niet dat ik BN’er wil zijn, maar alle producenten moeten weten wie ik ben.”

Bron: Dagblad De Limburger 5 december 2012

Geef een reactie

