'Ik wil een musicalster worden!'

PURMEREND – Dré en Roxanne Hazes waren al een paar maal bij de repetities en erg emotioneel. Dat is logisch vindt de 13-jarige Purmerendse Robin de Boer die op zondag 11 november in de première speelt van de musical over hun overleden vader André Hazes. Zij speelt de jonge Rachel, zingt ‘De Vlieger’ solo en ook samen met hoofdrolspeelster Chantal Janzen een duet.

De spanning stijgt bij de familie van Robin naarmate de première in het DeLaMar Theater in Amsterdam meer in zicht komt. Opa en oma, moeder Petra, vader Ron en zus Jamie leven erg met haar mee.
Alleen de voormalige leerling van basisschool de Koempoelan, Robin, blijft er rustig onder. Zij laat zich niet gek maken en leeft helemaal in haar rol. Na alle repetities kent ze inmiddels alle liedjes van de musical uit haar hoofd.
Samen met haar oudere zus Jamie zit zij op de Dansacademie van Lucia Marthas in Amsterdam. Daar doen zij niet alleen hun middelbare school, maar ook veel dans-, zang- en acteerlessen. Het verhaal wil dat Jamie ooit audities deed voor een rol en Robin toen voor de lol ook meedeed.
Uiteindelijk kreeg Robin op 9-jarige leeftijd de rol in de Sound of Music, deed daarna achtereenvolgens mee in de musicals Joseph, Mary Poppins, Droomvlucht in de Efelting (opa en oma reden wel 33 keer met haar heen en weer naar Kaatsheuvel!) en nu dan in de musical over André Hazes. Op de vraag wat ze later wil gaan doen zegt ze onmiddellijk ‘Musicalster natuurlijk’!
Rode loper
‘Ik begin vond ik het wel moeilijk dat ik die rol niet kreeg’, vertelt Jamie, ‘maar ik gun het haar wel hoor. Ik vind het hartstikke mooi’. Ze komen net samen terug van de winkel met avondjurken waar ze beiden een jurk voor de première hebben uitgezocht. Want die rode loper ligt er straks voor het DeLaMar Theater niet alleen voor de hoofdrolspeelsters; ook Robin en haar zus zullen daarover lopen.
De mooie lange blonde haren van Robin zijn inmiddels geverfd om zoveel mogelijk op de jonge Rachel te lijken. ‘Dat vond ik wel moeilijk hoor dat haar blonde haren ineens donker waren’, zegt haar moeder.
Bodyguards
Robin mag niet alle voorstellingen spelen. Elke speelster onder de 18 mag dat maximaal 24 keer per jaar. Daarom zijn er nog zes andere meisjes die dezelfde rol hebben ingestudeerd. ‘Ik vind het wel heel gaaf dat ik in de première speel’, zegt ze.
De meisjes hebben ook voortdurend twee zogenaamde ‘kinderbegeleidsters’ die hen in alle bijstaat. En soort van bodyguards zou je kunnen zeggen. ‘We mogen nergens alleen naartoe in het theater. Er wordt goed voor ons gezorgd’.
Accent
Voor de musical heeft Robin haar Amsterdamse accent een beetje moeten afleren en daarvoor Rotterdams moeten leren. Dat klinkt tussen de echte ras Amsterdammers die opa en oma en haar moeder zijn erg opvallend. ‘Dan klinkt ze opeens heel anders’, zegt zus Jamie lachend, ‘dan zeg ik praat eens gewoon’!
De jurk hangt aan de kast, haren zijn geverfd, de rol zit er helemaal in, inclusief Rotterdams accent en de komende dagen worden nog alleen de puntjes op de i gezet. Robin is er klaar voor. ‘Hij gelooft in mij’ kan wat haar betreft van start en bezorgt hopelijk veel mensen een heerlijk avondje uit. Aan Robin zal het niet liggen.

(artikel 25 oktober 2012)

http://www.dichtbij.nl/waterland/regionaal-nieuws/artikel/2457023/ik-wil-een-musicalster-worden.aspx

Geef een reactie

