Al vanaf haar vijfde jaar wil de Boxtelse Lynn van Dillen (8) niets liever worden dan musicalster. De eerste stap op weg naar een musicalcarrière is gezet. Sinds donderdag 4 december is Lynn te zien als het schoolmeisje Cootje in de musical Ciske de Rat.

Nadat ze in de auditierondes voor The Sound of Music afviel, deed Lynn auditie voor Ciske de Rat. Na vier audities kreeg ze de rol van Cootje. De eerste twee rondes moesten de deelnemers een liedje zingen, de laatste twee moesten ze een stukje uit Ciske naspelen. ,,Het was eigenlijk niet zo moeilijk”, vertelt Lynn. ,,Het waren maar twee regeltjes. Blijkbaar ging het goed want ik mocht meedoen aan de musical.”

Lynn en haar moeder Christel waren stomverbaasd dat Lynn door de audities was gekomen. ,,We hadden het allebei nooit verwacht”, zegt de achtjarige Boxtelse. Haar moeder vult aan: ,,Er waren bij de auditie heel veel ouders met kinderen die elkaar al kenden van eerdere audities. Ik vond ze een beetje te klef met elkaar en had niet het gevoel dat wij daarbij zouden passen.”

GELOVIG

In de musical speelt Lynn de rol van Cootje, een gelovig schoolmeisje. ,,Cootje is braaf en serieus. Ook gaat ze elke week naar de kerk”, vertelt Lynn. ,,Het is geen hoofdrol, ik speel in het kinderensemble. Ik speel ook nog een kind dat in het internaat bij Ciske zit. Het is hartstikke leuk om te doen, maar soms wel moeilijk. Het dansen gaat wel eens verkeerd.”

Over de vraag of ze op Cootje lijkt, moet Lynn even nadenken. ,,Ik lijk denk ik wel een beetje op haar. Ik ga ook wel eens naar de kerk, maar niet zo vaak als Cootje. En of ik net zo braaf ben, dat weet ik eigenlijk niet. Ik luister meestal wel goed op school.”

De achtjarige leerlinge van de Angelaschool heeft door de repetities al wel wat van school gemist. Op de dagen waarop ze voorstellingen speelt, mist ze ook lessen. ,,Via de Arbeidsinspectie en de Onderwijsinspectie hebben we alles moeten regelen”, vertelt moeder Christel. ,,Zo moet er steeds veertien uur tussen werk en school zitten. Als ze om elf uur ’s avonds klaar is in het theater, mag ze de dag erna om één uur pas naar school. De school werkt gelukkig heel goed mee.”

ZENUWACHTIG

Vanavond is het zover, dan speelt Lynn voor de eerste keer in het theater haar rol. Een beetje zenuwachtig is ze wel. ,,Maar dat is vooral omdat het de eerste keer is”, denkt ze. ,,Als je op het podium staat, zie je het publiek niet zitten. Dat is een zwart vlak omdat je zelf in de lichten staat.”

Lynn speelt mee in de musical van 3 tot en met 14 december in Nijmegen en in Tilburg van 25 tot en met 30 december. ,,Ik mag 24 dagen per jaar meespelen van de Arbeidsinspectie”, legt Lynn uit. ,,Ik speel ongeveer eens in de twee dagen mee.” In elke regio wordt een nieuwe groep kinderen aangenomen om in het ensemble te spelen. Dit om te voorkomen dat de kinderen te veel moeten reizen. Omdat Ciske de Rat langer doorgaat, mag Lynn ook nog meedoen aan de voorstelling in Heerlen en Roermond in mei en juni 2009.

Of Lynn na de middelbare school een theateropleiding gaat volgen, weet ze nog niet. ,,Ik vind het leuk om te doen en ik heb nu ook zangles en toneelles. Ik zou heel graag musicalster willen worden, ik hoop dat dat lukt.”

http://www.brabantscentrum.nl/oud_archief_2008/nieuws/0849_lynn.htm

Geef een reactie

