Musical met Woerdens tintje

Woerden – Sterre Verschoor (9) en Ieme Bijlhout (10) kwamen elkaar toevallig tegen toen ze in Amsterdam auditie deden voor de musical Ciske de Rat. Tussen de honderden kinderen zagen ze een bekend gezicht. “Ik ken Ieme van het Kinderen voor Kinderen Songfestival.” Toen ze ook nog beiden, vele auditierondes later, geselecteerd werden waren ze heel blij: “Dat is toch leuker als je samen kunt gaan en alles samen meemaakt; we zijn echt vriendinnen geworden.”
 

Sterre zingt al vanaf dat ze klein was: “Ik zing gewoon voor de lol en ben steeds beter geworden.” Ze heeft in een koortje gezongen bij de Woerdense muziekschool en heeft musicallessen gevolgd bij Fanwork in De Meern. Toen ze acht jaar was eindigde ze als derde in de finale van de Provincie Utrecht van het Kinderen voor Kinderen-songfestival. Voor haar rol in Ciske de Rat heeft ze intensief moeten repeteren: “Ik kreeg de rol van Betje, het vriendinnetje van Ciske. Dat is de grootste rol van de meisjes en ik was echt blij. Het is ook een heel leuke rol, want Betje is heel lief maar ook heel dom. Ik moet vaak domme dingen zeggen en dan moet de hele zaal lachen.” De kinderen repeteerden tot op het laatst zonder de volwassen spelers: “Je repeteert maar één of twee keer met de volwassenen erbij. Ze zijn allemaal heel aardig maar ik vind vooral Mariska van Kolck heel leuk en ze kan ook heel goed spelen.” Sterre en Ieme, beiden uit Woerden, hebben zevenentwintig keer gespeeld. De eerste keer was op 7 november in Rotterdam. Sterre: “Ik kan niet vertellen hoeveel kriebels ik toen had. Daarna werd het minder spannend en vooral leuk.” Aan het samen optreden komt misschien binnenkort een eind; Ieme is de afgelopen maanden zo gegroeid dat ze waarschijnlijk te groot is geworden om de rol van Wanda te spelen. Marjon Clement, moeder van Sterre: “Dat zou jammer zijn, want de kinderen van zon groep hebben een sterke band met elkaar. Maar zo gaat dat in die showbizzwereld.” De vriendinnen staan in ieder geval deze maand nog drie keer samen op het podium in Breda. Voor Sterre lijkt het zeker dat daarna Antwerpen nog volgt en mogelijk volgend jaar ook nog optredens in Nederland.

Aan het meespelen van de kinderen worden door de Arbeidsinspectie strenge voorwaarden verbonden en ook de school van Sterre, De Kring in Woerden, moest een contract tekenen. “Als ik s avonds moet spelen mag ik iets eerder weg van school en de volgende ochtend mag ik later komen.” Tussen de optredens zitten soms weken: “Ik oefen altijd op de wc en onder de douche en voordat je moet spelen heb je weer een opfrisrepetitie. Je moet er wel iets voor over hebben, je kunt soms niet naar een feestje, maar het is zo leuk!” Sterre geniet van alles; het zingen, het optreden, de lol met de kinderen. Haar grote voorbeeld is Mariska van Kolck en ze droomt van een toekomst als actrice in films en musicals. De moeder van Sterre moet eraan wennen: “Het gaat erg hard. Als ik haar op het podium zie, lijkt het wel een ander kind. Ze heeft een sprong gemaakt in haar ontwikkeling, ze heeft meer lef en komt meer voor zichzelf en anderen op.” Wie Sterre en Ieme wil zien spelen, moet naar Breda. “Het was wel jammer dat we niet bij de groep hoorden die in Utrecht speelde. Dat hadden we wel verwacht en dus waren er ook al bekenden die speciaal daarvoor een kaartje hadden gekocht.”

(artikel 23 juli 2008)

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/juli/23/musical_met_woerdens_tintje

Geef een reactie

