Antoinet wordt Annie

In de Leidse regio is de belangstelling voor kunstbeoefening groot. Heillig vuur volgt regiogenoten die zingen, dansen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Antoinet van Berkel (11) uit Voorschoten, die binnenkort Annie speelt in de gelijknamige musical.

Ze blijft bescheiden, de Voorschotense Antoinet van Berkel. De leerlinge uit de eerste klas van het gymnasium aan het Adelbert College in Wassenaar vertelt rustig over de meisjesdroom die menig tiener zou willen beleven. De scholiere krijgt namelijk een hoofdrol in een echte musical en zal daarmee vanaf november optreden in de grote Nederlandse theaters. Ze vertelt: “Op school praat ik er verder niet over, want ik moet zorgen dat ik me daar echt kan concentreren. Ik wil mijn schoolwerk namelijk goed bijhouden.”

Moeder Joyce de Ridder begeleidt haar dochter bij haar musicalhobby, omdat ze ziet dat ze er veel plezier in heeft. Ze vertelt: “Toen Antoinet als achtjarige bij gymnastiekvereniging Avanti, hier in Voorschoten, optrad was dat met zoveel pit en zonder gêne dat ik het gevoel kreeg dat ze daar wel wat meer mee wilde gaan doen. Toen heeft ze, met succes, auditie gedaan voor de musical ‘Ciske de Rat’. Ze krijgt nu zangles en danst bij Lucia Marthas in Amsterdam. Het is druk ja, ik heb nog een dochter van zestien die flink bezig is met zingen in het Natoinaal kinderkoor. Zij treed dus ook op. Om iedereen de ruimte te geven, moet ik het thuis strak plannen.”

Antoinet vertelt verder dat ze, toen er op internet een uitnodiging verscheen voor de audities van ‘Annie’, eigenlijk zonder enige verwachting een mailtje met foto naar theaterproducent Albert Verlinde stuurde. Mede door haar ervaring – Antoinet speelde al een hoofdrol in ‘Mary Poppins’ en, een kleinere, rol als het vriendinnetje van Ciske de Rat – mocht ze komen auditeren.

Hierover zegt ze: “We moesten met een hele groep meisjes het lied ‘Morgen/Tomorrow’ zingen en daarna viel de helft af.” Vervolgens ging de andere heft nog een keer zingen en ook dansen. Een klein groepje van zes Annies bleef uiteindelijk over. Zij zullen de speelbeurten afwisselend voor hun rekening nemen.

Voor Antoinet is Auditeren niet zo spannend meer als toen ze haar eerste rol in ‘Ciske de Rat’ kreeg. Toch voelt ze nog wel een gezonde spanning. Ze vertelt verder: “Ik doe dit graag omdat ik zang, dans en toneel samen kan brengen in één hobby, namelijk musical. Ik ga net zo hard voor school als voor optreden; het is allebei belangrijk. Ik speel ook viool; na schooltijd ga ik leren, tussendoor even vioolspelen, weer leren, daarna zingen. Ik wissel het af.”

Alleen als je het hoort, word je al moe maar volgens moeder Joyce heeft haar dochter zoveel energie dat ze blij is dat ze die kwijt kan in leuke dingen.

Antoinet verheugt zich op de repetities die na de zomervakantie van start gaan en heeft de film met het bijdehante roodharige weesmeisje al gezien. Daarin woont Annie in een weeshuis dat wordt geleid door de gemene directrice Miss Hannigan (in het theater gespeeld door Jenny Arean). Opeens heeft Annie geluk, want ze mag bij een van de rijkste mannen van Amerika, Oliver Warbucks (straks gespeeld door Tony Neef), kerst vieren.

Antoinet tot slot: “Ik vind het altijd zo gezellig achter de schermen. Ik leer telkens nieuwe mensen kennen. Het leuke aan Annie is dat we met een groep kinderen op toneel staan. Naast die gezelligheid geeft het natuurlijk ook een kick om op zo’n professioneel podium te mogen spelen; en dat mensen een kaartje kopen om naar je te komen kijken. Ik weet nog niet of ik na school doorga met musical of ga studeren. Misschien wil ik kinderarts worden. Het liefste zou ik het, net als nu, allebei doen.”

(Artikel uit het Leidsch dagblad)

Geef een reactie

