Fauntje en bosgeest in musical Droomvlucht

Sinds oktober 2011 speelt de jonge talentvolle Niels Vorselaars een ensemble van Fauntje en bosgeest in de musical Droomvlucht die opgevoerd wordt in het Efteling Theater. “Het liefst acteer, dans en zing ik de hele dag. Het geeft mij een blij gevoel”, lacht Niels.

Zijn moeder Karen: “Het dansen en zingen zit niet in de familie, maar vanaf het moment dat Niels kon praten, zong hij ook.” Niels vult aan: “Het dansen komt er steeds meer bij en ik ga binnenkort auditie doen bij de dansopleiding bij Fontys Hogeschool. Ook het zingen wil ik verder verbeteren, dan kan ik daar misschien wel veel verder mee komen in musicalland. Uiteraard wil ik in nog meer musicals een rol spelen.” Al surfend over het internet kwam Niels vorig jaar maart terecht op de site van Joop van den Ende Theaterproducties. Daar kwam hij een oproepje tegen om auditie te doen voor de nieuwe theaterproductie Droomvlucht. Een samenwerking met Efteling Theaterproducties. “Ik vroeg aan mijn vader en moeder of ik mee mocht doen. Die vonden het prima. Ik had al eerder bij Tikiko (Tilburgs KinderKoor) en musicalvereniging Boems meegespeeld in een musical.” De jongens en meisjes die mee deden aan de auditie moesten kunnen zingen, dansen, acteren en van een bepaalde lengte zijn. Alles was van toepassing op Niels, dus stuurde hij een mailtje.

Audities

Niels kreeg een positieve reactie op zijn mail. Toen begon het: het is niet zomaar een keer auditie doen en je weet of je mee mag doen. Nee! Hij moest een liedje instuderen en een stukje tekst uit zijn hoofd leren. Stukje voor stukje leerde hij de tekst uit zijn hoofd. Toen hij het goed kende, voerde hij het op voor zijn ouders en de dramalerares bij Tikiko. Met een paar kleine aanpassingen, had hij het helemaal onder de knie. Daarna volgden wel vijf audities. Steeds weer kwam Niels een ronde verder. Voor de audities moest hij naar Amsterdam en Utrecht. Met als eindresultaat dat hij in mei wist dat hij een ensemble mocht spelen van Fauntje en bosgeest. “Ik riep heel hard ‘Yes’, maar had toch twijfels. Ik dacht dat ik eerst nog een workshop moest doen en daarna pas zeker wist of ik door was. Maar dat bleek niet zo te zijn. De workshops waren al de voorbereiding op de musical. Hiervoor moest ik ook weer naar Amsterdam en Utrecht. Pas vier weken voor de première speelden wij in het Efteling Theater, waar ook de uiteindelijke opvoeringen plaatsvinden.”

Première

De kindercast bestaat uit vier groepen. Maximaal mag Niels 24 speelbeurten op een jaar hebben. Zijn première weet hij nog goed. “Ik was wel erg zenuwachtig. Iedereen had voor elkaar een ToyToyToy gekocht. Ik gaf alle kinderen een sleutelhanger met een dromenvanger en ik kreeg onder andere een elfendoek, elfenstof en een geluksteentje. Papa, mama, mijn broertje en opa en oma zaten in de zaal. Voor hen was ik niet zo zenuwachtig, zij hadden mij wel vaker zien optreden. Toen mijn juffen van De Boemerang een keer naar de voorstelling kwamen kijken, was ik veel zenuwachtiger. Na afloop van de première was er een feestje. We hadden nette kleren aan, mochten net als echte sterren van de trap aflopen en kregen kinderchampagne.”

De speeltijd van Droomvlucht, een bekende attractie in de Efteling waar een verhaal omheen gebouwd is, is bijna voorbij. Nog een paar voorstellingen en dan houdt het op. “Dat vind ik heel jammer. Het is superleuk om te doen en voor mij was het een tot twee keer per week echt een feestje. Maar… ik houd mijn oren en ogen goed open voor nieuwe musicals en kinderrollen. Zodra ik weer iets interessants voorbij zie komen, stap ik daar op af.”

http://www.caatjespen.nl/Niels+Vorselaars+(11),+fauntje+en+bosgeest+in+musical+Droomvlucht.html

Geef een reactie

