Voorhouter Daan von Dalen speelt Kruimeltje in musical

“IK VIND HET NIET LASTIG OM EEN GROTE ROL TE LEREN.”

Voorhout – De 10-jarige Daan van Dalen uit voorhout speelt de rol van Kruimeltje in de gelijknamige musical, die op 2 oktober in première gaat en daarna te zien is in theaters in het hele land.  Eind van de middag zit hij al vroeg met een bord eten op schoot, want hij moet op tijd weg voor een repetitie. Wel maakt hij even tijd om te vertellen hoe hij aan de hoofdrol is gekomen en wat er zo leuk is aan het spelen in een musical.

“Ik zit al vanaf ik vijf jaar ben op toneel”, vertelt het Voorhoutse musicaltalent. Dat was bij de springkring (Jeugdmuziektheater in Voorhout) van Marleen van Leeuwen. Toen ik 8 jaar was, las ik een mail waarin kinderen werden gevraagd voor Mary Poppins. Dat leek me erg leuk en marleen vond het ook een goed idee als ik auditie zou doen. Ik werd uitgekozen voor de rol van Michael in in de musical ‘Mary Poppins’; ik was de jongen die samen met zijn zusje wel 26 nanny’s had gehad, tot Mary Poppins bij ons kwam. Toen ik auditie deed voor Mary Poppins werden er ook jongetjes gevraagd voor Kruimeltje. Maar omdat ik al een rol had kon ik toen helaas geen auditie meer doen.” Nadat Daan klaar was met Mary Poppins, hoorde hij dat er jongetjes werden gezocht voor de theatertour van Kruimeltje. “Ik heb me opgeven en hoopte dat ik Kruimeltje zou worden. De andere kinderrollen zijn Keessie (het vriendinnetje van Kruimeltje), Spijker en Buikie.” Daan vertelt dat zo’n auditie best leuk is: “Je ziet steeds andere kinderen; ik moest zingen wat ik van tevoren thuis had geoefend. Ik vind zingen, dansen en acteren leuk. Misschien heb ik het dansen van mijn vader, want die kon dat vroeger goed. En we hebben ook een bekende acteur in de familie, Paul Groot (Koefnoen), dus misschien heb ik dat wel van hem.”

Ziekte van Perthes

De vader van Daan lacht een beetje en vertelt dat Daan heel vrij en open op het podium staat. En dat het wel bijzonder is dat Daan deze kans heeft gekregen: “Toen Daan een jaar of 6 was is bij hem de ziekte van Perthes geconstateerd, wat inhoudt dat zijn heupkom vervormd is en de heupkom langzaam afstreft, maar ook weer aangroeit. Door de pijn heeft hij toen een tijd met krukken gelopen, maar hem werd verteld dat zijn heupkom weer aangegroeid zou zijn als hij een jaar of 10 was. Dat is ook gebeurd, maar hij moest het voetballen en de judo opgeven en het is mooi dat hij toen veel plezier op de Speelkring had. Op de Speelkring werd er rekening gehouden met zijn gezondheid en hij heeft er nu geen last meer van, ook niet met dansen.”

Druk, druk, druk

Als Kruimeltje hoeft Daan niet zoveel te dansen, maar er moet veel worden gezongen en geacteerd. “Ik kom zowat niet van het podium af”, zegt Daan, “en ik vind het niet lastig een grote rol te leren. We zijn al in juli begonnen en nu repeteren we vooral in het weekend. Mijn school moest vooraf wel toestemming geven, en dat hebben ze gelukkig ook gedaan. Er zijn zes groepjes kinderen die de rollen spelen en ik zit in de groep die in het noordoosten van het land speelt. Meestal ’s avonds en soms ’s middags, mijn vader gaat dan mee. Soms gaan ook mijn zusje en moeder mee, naar Stadskanaal of Hengelo. Maar op 4 januari 2012 speelt Kruimeltje in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en dan mag ik Kruimeltje zijn. Iedereen uit deze buurt kan dan dus naar mij komen kijken.”

(artikel september 2011)

 

Eén reactie op “Voorhouter Daan von Dalen speelt Kruimeltje in musical

Geef een reactie

