Kleine musicalster

Merith van Mensch uit Leiden droomt van een carrière op de theaterplanken. Ze speelt momenteel in Kruimeltje.

‘Het is niet mijn eerste rol. Eerder heb ik al meegespeeld in een musical. Dat vond ik zo leuk dat toen de kans kwam auditie te doen voor de musical over de belevenissen van kruimeltje ik geen moment heb geaarzeld. Toch kwam de uitverkoren rol als een verrassing’. ‘In het boek van Chris van Abkoude waarop de musical is gebaseerd was Keessie een jongen. De producers hebben er echter voor gekozen om van Keessie een meisje te maken. Die verandering zorgt ervoor dat ook veel meisjes de musical leuk en spannend vinden’, vertelt Merith. Het verhaal handelt over het jongetje Kruimeltje dat – na door zijn moeder te zijn afgestaan voor adoptie – op zoek gaat naar zijn vader. De musical is een productie van Rick Engelkes, die als acteur doorbrak in de soap-serie ‘Goede tijden, slechte tijden’. Zelf speelde hij in de jaren negentig in de verfilming van het boek dat nu al lange tijd verschillende generaties weet te boeien en wordt gerekend tot de onverwoestbare klassiekers onder de jeugdliteratuur. Merith: ‘Op de rol van Keessie heb ik me goed voorbereid door het boek te lezen maar ook dvd’s van het verfilmde verhaal te bekijken. Vervolgens was het aan mij om me in te leven in de persoon van Keessie en die zo goed mogelijk neer te zetten. Een boeiende rol die veel vergt maar uitdagend is om te doen. En zijn ook andere kinderen die Keessie spelen. Ik doe dat in regio West- en Midden-Nederland. Dat betekend dat ik gemiddeld een keer in de week moet optreden.’ ‘Er moet natuurlijk veel worden gerepeteerd. Alles gebeurt na schooltijd dus het is heel intensief  werk. Maar ik heb het er graag voor over want spelen in deze musical is werkelijk fantastisch. Het werken met de andere spelers en de reacties van het publiek zorgen ervoor dat ik het nog steeds met veel plezier doe. Ik moet nu nog veertien optredens doen maar het verveelt geen moment. Naar ieder optreden kijk ik verlangend uit. Door het succes van Kruimeltje voel ik me gesterkt door te gaan. Ik hoop hierna nog vaker in het theater op te treden en van dit werk mijn vak te maken. Dat blijft mijn droom’.

Geef een reactie

