Twee Tielse kinderen schitteren in musical Droomvlucht

TIEL – De kans dat twee kinderen uit Tiel in dezelfde grote musical spelen is niet heel groot. En de kans dat ze dan ook nog bij elkaar in de straat wonen is wel heel klein. Toch schitteren Joy Davelaar (10) en Delano Willemsen (14) in de familiemusical Droomvlucht. En ze wonen in dezelfde straat in Tiel.

,,En het grappige is dat we elkaar voor deze musical nog nooit gezien hebben”, vertelt Joy. Op de bank bij Delano thuis vertellen de twee honderduit over hun liefde voor de musical. Voor allebei is het ook niet de eerste keer dat ze in zo’n grote productie spelen. ,,Ik heb zestig voorstellingen gedaan met Ciske de Rat. Daarin speelde ik Dorus, het vriendje van Ciske”, vertelt Delano enthousiast. ,,Daarna ben ik gevraagd om auditie te doen voor Mary Poppins en speelde ik Michael Banks.” Ook voor de musical Droomvlucht is de jonge artiest gevraagd auditie te doen. Hierin speelt hij een Fauntje en zit hij in het ensemble als levende plant.

Ook Joy speelde al eerder in de musical Ciske de Rat en daarna zat ze op de Mary Poppins school. Droomvlucht, waarin ze een Elfje en afwisselend een leven plant speelt, is haar tweede grote musical. ,,Dit is gewoon een musical die je moet meemaken en zien. Het is een hele ervaring, niet alleen om te kijken, maar ook zeker om zelf er in mee te spelen”, laat Joy weten.

Droomvlucht is een co-productie van Efteling Theaterproducties en Joop van den Ende Theaterproducties en de musical is gebaseerd op één van de populairste attracties in de Efteling. De twee musicalspelers geven aan dat het wel een beetje een spannende musical is. ,,Maar”, zegt Delano, ,,het is vooral een hele gezellige musical. Echt voor de hele familie. Je gaat echt met een vrolijk gevoel naar huis.”
Joy: ,,Het is een strijd tussen trollen en elfen en het meisje Lila zit er tussen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je durft te geloven in je eigen dromen.” En dat doen Delano en Joy ook buiten Droomvlucht. Hun droom is toch wel om te blijven spelen in de musicalwereld. ,,Ik kan niet wachten totdat ik 16 ben”, zegt Delano. ,,Dan kan ik me volledig op de musical storten. Als ik volwassenen op het podium zie staan, dan zie ik dat ze leven voor hun werk. En dat wil ik ook, dat theater mijn werk wordt.” Naast deze musical en zijn school, volgt Delano ook nog 14 uur de vooropleiding van Lucia Marthas in Amsterdam. ,,Het is soms wel druk, maar ik vind het super leuk om te doen.”
Ook Joy zit niet stil. Samen met vriendinnen is ze bezig om zelf een musical te maken. ,,Alles doen we zelf. We hebben de muziek en de liedjes zelf geschreven, maar ook het verhaal hebben we zelf bedacht.” Ze licht een tipje van de sluier op: ,,Het gaat over hoe het leven eruit zou komen te zien als we ons leven zouden beteren. Er komen actuele onderwerpen in voor, zoals milieu en pesten. Het is de bedoeling dat het in de zomer op de planken komt, maar ik ben nog wel op zoek naar een geschikte locatie.”

De première van Droomvlucht vond 9 oktober plaats. ,,Wij speelden niet op de première, maar we hebben wel de generale gedaan”, vertelt Delano enthousiast. ,,Dat was eigenlijk ook heel erg bijzonder.” Joy vult aan: ,,Er waren toen ook allemaal belangrijke mensen aanwezig en het was alsof het de première was, heel spannend en erg leuk om mee te maken.” De twee Tielenaren vinden dat iedereen de musical moet komen bekijken. ,,De kostuums zijn heel kleurrijk, dat valt gelijk op”, zegt Delano. ,,Er zitten ook veel grappen in de show en als ik mensen dan daar om hoor lachen, dan geniet ik echt. Ik vind het zo leuk om te doen”, benadrukt Joy. Als er bekenden komen kijken van de spelers, dan vinden ze dat altijd leuk. ,,Ik doe elke voorstelling extra goed mijn best en dan helemaal”, glundert Joy.

Toekomstplannen hebben de twee jonge talenten te over. ,,Ik hoop dat de musical Billy Elliot naar Nederland komt en dat ik daarin een rol mag spelen. Dat is wel mijn ultieme droom. Het is de perfecte kinderrol”, laat Delano weten. Joy heeft nog geen rol in gedachten, maar ze wil zeker door in de musical. ,,Als ik maar kan zingen, dansen en acteren, dan ben ik gelukkig.”

De musical Droomvlucht is wegens succes verlengd tot 1 april in de Efteling. Musicaltickets zijn te bestellen via efteling.com.

(artikel 23 december 2011)

http://www.stadtiel.nl/service/zoeken/twee_tielse_kinderen_schitteren_in_musical_droomvlucht_20783105.html

Geef een reactie

