Droomrol voor Nieuwkoopse (13)

Nieuwkoop- Ze is pas 13 jaar en nu al speelt ze voor de vierde keer in een musical. Aimée de Pater uit Nieuwkoop vervult de rol van Amyra in musical Droomvlucht in de Efteling.

Één keer per week en soms twee keer per week staat Aimée op het podium van Theater de Efteling in Kaatsheuvel.  Ze kruipt dan in de huid van Amyra, ‘de jonge omaversie van een elf die is weggelopen’. Droomvlucht vertelt het verhaal van Lila, een meisje dat zich vergeten voelt in het drukke bestaan van haar ouders. Wanneer Lila weer eens bij haar oma logeert verschijnt er iets wonderlijks dat Lila meeneemt naar een mystieke wereld van elfen en trollen. Hier wacht Lila en oma een betoverende reis vol spannende avonturen. 

Oefenen
Het is de vierde musical waarin de Nieuwkoopse een rol heeft. Eerder speelde ze in musicals Ciske de Rat, Joseph and the amazing technicolor dreamcoat en Mary Poppins. Plankenkoorts heeft Aimée niet, wel heeft ze last van spanning voor de voorstelling. “Het is dan heel spannend en ik ben dan best zenuwachtig, maar als ik op het podium sta vergeet ik dat allemaal. Dan is het alleen maar leuk,” vertelt Aimée enthousiast. In de musical moet ze zingen, dansen en acteren. Een pittige opdracht. “Ik moet wel goed oefenen van te voren. Vooral de danspasjes in deze musical zijn moeilijk. De choreografie is een combinatie ballet en modern.” Naarmate de voorstellingenreeks vordert gaat dat steeds beter.

Zus
Aimée is niet de enige in de familie waar het musicalbloed door de aderen stroomt. Ze werd geïnspireerd door haar grote zus Anouk (22). “Mijn zus zong heel veel en ging naar de theaterschool en later naar de musicalacademie. Nu speelt ze in de musical Kerstwens.” De twee wisselen wel eens tips uit maar dat komt vooral van de kant van Anouk. “Ze weet veel meer, maar ik doe ook wel wat ik zelf denk dat goed is.” Later wil ze ook naar de theaterschool, maar eerst moet ze haar diploma halen op het Ashram College.

Jaloers
De school geeft haar vrij als het nodig is, mocht ze daardoor een les missen kan ze dat op een ander tijdstip inhalen. “Ik denk dat mijn vriendinnen wel een beetje jaloers zijn, want ik mag uitslapen na een voorstellingsavond en zij niet,” giechelt Aimée. Haar vriendinnen ziet ze vooral op school, na haar lessen moet ze huiswerk doen en in het weekend heeft ze voorstellingen.

Wat ze gaat doen als de voorstellingen zijn afgelopen is haar middelbare school afmaken en naar de theaterschool. Ook wil ze nog heel graag samen met haar zus op de planken staan. “Het lijkt me leuk om iets met mijn zus samen te doen.”

Droomvlucht is een co-productie van Efteling Theaterproducties en Joop van den Ende Theaterproducties. De musical is nog te zien tot zondag 1 april2012 in Theater de Efteling.

(artikel 23 december 2011)

http://nieuwkoop.rtvlokaal.nl/nieuws/droomrol-voor-nieuwkoopse-13

Geef een reactie

