Maartje samen met Kristel van K3 in theater

 

Maartje mertens

Vrijdag 28 december 2007 – ULVENHOUT – Binnenkort staat de elf jarige Maartje Mertens uit Ulvenhout op het podium van de grote theaters in Zuid-Nederland. Zij is met 15 andere kinderen tussen de 8 en de 12 jaar uitgekozen om een rol in de musical Pinokkio te spelen.

Maartje speelt Flaminia, een klasgenootje van Pinokkio. Maartje: “Een keer per twee weken gaan we naar Schelle, bij Antwerpen om de liedjes en danspasjes in te studeren.”.

Maartje ziet tijdens de repetities alleen haar 15 collega’s uit regio Zuid. De 32 kinderen die in de rest van Nederland op gaan treden ziet ze voor het eerst over een paar weken, als ze in Amsterdam gaat repeteren. Dan pas ziet ze ook de volwassen spelers zoals Bill van Dijk. Kristel, van K3, die ook meespeelt, heeft ze al wel gezien. Maartje: “Kristel presenteert het televisieprogramma dat wordt gemaakt over de audities en de repetities. Het wordt binnenkort bij Zappelin uitgezonden.” De televisieopnames lopen niet altijd even soepel en Maartje vertelt lachend: “Soms moet een opname wel tien keer over. Dan zegt Kristel iets tegen ons en moeten wij steeds opnieuw doen alsof we het voor de allereerste keer horen!”

Maartje heeft haar rol aan haar oudere zus Emilia te danken. Emilia: “Ik zoek regelmatig op internet naar audities. Het lijkt me leuk om ook eens mee te doen aan een musical. Met mijn dertien jaar was ik net een jaar te oud voor een rol in Pinokkio. Daarom heb ik mijn zus opgegeven. Meer dan 300 kinderen hebben zich voor de audities gemeld. Het is wel heel leuk dat mijn zus bij de zestien besten zit!” Emilia en jonger zusje Jasmijn zitten zeker in de zaal als Maartje op 12 februari voor het eerst op de bühne staat. Maartje zelf hoopt dat ze haar zussen ook achter de schermen kan laten kijken. Het lijkt haar erg leuk al heeft ze zelf ook nog niet rond kunnen kijken in een theater. Behalve dan die keer dat ze met haar schoolklas naar het Chasse is geweest: “Maar toen wist ik nog niet dat ik zelf daar ooit zou optreden.” De eerste show wordt gespeeld op 12 februari in Oss. Pas in mei komt Pinokkio naar Breda. Maartje: “Ik speel niet in alle Zuid-Nederlandse shows. We zijn opgedeeld in twee groepjes van acht, die elk een aantal shows doen. Je mag namelijk niet te vaak per week optreden. Maar ik mag toch minstens elf keer Flaminia spelen. En na de laatste show mag ik weer zelf weten of ik wel of niet naar de kapper ga. Ik mag het nu niet zomaar laten knippen maar als mijn haar te lang wordt, dan moet ik van hen juist naar de kapper. En mijn voeten mogen eigenlijk ook niet meer groeien! Ik heb mijn kleding en schoenen voor de shows namelijk al aangemeten gekregen.”

(artikel 15 januari 2008)

Geef een reactie

