Negenjarige wil 'musicalster' worden

 

Chris van der welle

Chris van der Welle heeft rol in Kruimeltje

Ze is maar 9 negen jaar en heeft nu al grote plannen voor de toekomst. Werken in de musical- en theaterwereld, dat wil ze. In oktober krijgt ze de kans. Dan staat Chris van der Welle echt op de buhne. Ze speelt dan in de nieuwe musical Kruimeltje. Als Keessie, het vriendinnetje van Kruimeltje.

Het was moeder Renate van der Welle die haar aanmeldde voor de audities van de musical. “Mama heeft mij aangemeld voor de audities van de musical Kruimeltje, die destijds in het theater De Efteling werd opgevoerd. Die audities waren vorig jaar in Amsterdam. Ik mocht toen meedoen en kwam in de finale terecht, maar ben later toch afgevallen: ze vonden me nog wat te jong,” vertelt Chris van der Welle.

Gelukkig kwam er voor jaar door het enorme succes van de voorstelling in het theater De Efteling ook een landelijke musicaltour. Samen met haar moeder schreef ze zich opnieuw in. “De tweede auditie was in Dronten. Ik moest mezelf voorstellen aan de jury, een liedje zingen en een scène spelen, samen met een Kruimeltje,” herinnert ze zich.

“Ook ditmaal belandde Chris in de finales, maar deze keer rolde ze er gelukkig ook doorheen,” aldus moeder Renate, die net als vader Kees erg trots is op hun dochter. “En nu mag ik dus Keessie spelen,” zegt Chris opgetogen.

Van 2 oktober tot 18 maart tourt ze met een groep jonge musicalspelers door de regio Noordoost-Nederland. “Doordeweeks en in het weekend hebben we voorstellingen,” weet ze. Ze is druk aan het oefenen. “Het valt wel mee hoor. Ik had een heleboel tijd om te leren en er is ook veel stilspel. Ik zing trouwens ook mee met de liedjes, maar dat zijn geen solo’s, hoor! Sommige stukken tekst herinner ik me nog van de audities.”

Chris is al wel gewend om op het podium te staan, maar nog niet in zo’n grote musical. “Ik heb een jaartje musicalles gehad in Hoorn en ik heb ook heel vaak met ballet opgetreden: dat vond ik heel erg leuk,” zegt ze. Op de vraag wat ze later wilt worden antwoord ze: “musicalster!”. Haar grote voorbeeld is Chantal Janzen, bekend van onder andere de musical Petticoat, waar ook haar plaatsgenoot Roon Staan in meespeelde.

Naast de regio Noordoost-Nederland kent de musicaltour nog twee regio’s. “In totaal zijn er per regio twee groepen kinderen die elkaar afwisselen,” legt moeder Renate uit op de vraag of de combinatie musical en school wel goed samengaat. “Op school – de H. Henrieus – zijn ze ook erg enthousiast, en ja, het komt wel eens voor dat ze iets eerder weg moet of iets later begint, maar dat valt allemaal goed te combineren”.

Al jaloerse klasgenootjes gezien? “Nee, helemaal niet. Iedereen vindt het erg leuk en ik hoorde dat juffrouw zelfs een keer met de hele klas wil komen kijken,” zegt Chris  enthousiast. “En ook superleuk: ik mag 28 augustus meedoen op de uitmarkt in Amsterdam”. En de kleding die ze aan moet? “Een mooie kniebroek met een tuniekje, wantjes zonder vingers, twee vlechten en hoge schoenen, echt zo uit die tijd,” zegt moeder Renate.

De musical is gebasceerd op het verhaal van Chris van Abkoude en speelt zich af in het begin van 1900, toen het weeskind Kruimeltje zijn geld op straat moest verdienen. Samen met zijn vrienden en de zwerfhond haalde hij dan ook regelmatig kattenkwaad uit. Tot hij bij een kruidenier terecht komt, die hem een thuis biedt. Daar blijkt dat die kruidenier Kruimeltje’s vader heeft gekend en de vraag is dan ook of Kruimeltje die ooit nog terugziet …

Chris van der Welle maakt haar debuut op 16 oktober in het Rabotheater in Hengelo. Iedereen die wil reseveren of de volledige speellijst voor de musical wil zien kan een kijkje nemen op: www.kruimeltje.nl

(artikel 5 augustus 2011)

Bron: Wieringer Courant

Geef een reactie

