Tienjarige Derick Pieter wil gewoon het podium op

Derick pieter

Of het nou musical, toneel of film wordt, weet de 10-jarige Derick Pieter uit Culemborg nog niet goed.

Wel is hij er stellig van overtuigd dat zijn toekomst zich gaat afspelen op het podium. Hij wil gewoon beroemd worden. Inmiddels speelt hij zijn tweede rol in een professionele voorstelling. Nadat hij vorig seizoen deel uitmaakte van de vaste cast van de musical Amandla, Mandela reist hij nu het land door met het toneelstuk Lege handen.

Zijn passie voor het podium werd drie jaar geleden aangewakkerd tijdens een workshop van Riv The Kid. “Ik ging al vaak naar jeugdtheater kijken, maar zelf meewerken aan een voorstelling was nog leuker; na de workshop mochten we in De Poorterij in Zaltbommel spelen voor publiek. Daarna heb ik meteen tegen mijn moeder gezegd: ‘Dit wil ik’. Toen ben ik een regionale theatercursus gaan doen bij Fanwork. Ik heb leren zingen, dansen en acteren. Supergaaf.”

Samen met zijn moeder kroop Derick vervolgens achter de computer om via internet audities te selecteren. “Ik wilde dolgraag meedoen aan de musical Joseph, maar ik kwam er niet doorheen. De tweede keer was het wel raak bij Amandla, Mandela.”

Nu is Derick te zien in de voorstelling Lege handen, waarin vijf kinderen en vijf ouderen op beeldende wijze een verhaal vertellen. In deze productie wordt wel gezongen maar niet gesproken. Theatervormgever en regisseur Dries Verhoeven gebruikt veel symboliek om de verschillen overeenkomsten tussen jong en oud te laten zien. Met Lege handen trekt Derick tot eind februari door het land. “Het is spannend om te doen”, zegt Derick ernstig. “Totaal anders dan ’n musical. Ook nu moet ik zingen en dansen, maar verder vooral veel zwijgend heen en weer lopen.”

Afgelopen zomer figureerde het Culemborgse talentje nog samen met zijn 7-jarige broer Corne en 8-jarige zus Elaine in de kinderfilm Dik Trom. “Ook via internet gevonden. We hebben drie dagen op de set rondgelopen. Hartstikke leuk. Alleen het lange wachten tussen de scenes was zwaar.”

Wat zijn volgende rol wordt, weet Derick nog niet. “Het is best lastig dat ik geen blank kind ben. Soms vind ik het stom dat dit zo belangrijk is. Waarom kan een donker jongetje geen Kruimeltje spelen?”

(artikel 31 december 2010)

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/7886363/Tienjarige-Derick-Pieter-wil-gewoon-het-podium-op.ece

Geef een reactie

