Jeugdige acteurs schitteren in Doornroosje

Vrijdag 7 november 2003 – Vandaag gaat de musical Doornroosje officieel in première in het Efteling Theater. Drie kinderen uit De Langstraat doen mee aan het spektakelstuk.

Bowie Faas uit Heusden heeft zijn rol eigenlijk te danken aan zijn juf Maja van basisschool Johannes Paulus. “Zij had een oproep voor toneelspelers in de krant gezien en vond dat wat voor mij.” Niet dat de 11-jarige Bowie al echte toneelervaring had. “Nee, maar op school voeren we heel vaak toneelstukjes op. Dan vindt de juf dat ik meestal heel goed speel.” En dus deed hij in juli auditie voor de rol van Maurice en de rol van Jonathan. “In totaal deden er zo’n 160 kinderen mee voor drie rollen.” Daar zijn er dertig van geselecteerd, die om beurten de rol van de jeugdige prins of prinses spelen.

Spraakles

Naast het leren van zijn tekst, kwam er nog heel wat meer kijken bij de rol van Maurice die hij gaat spelen. “Ik heb geleerd hoe ik moet lopen, hoe ik moet kijken en we hebben spraakles gehad.” De laatste weken heeft Bowie regelmatig geoefend. “Dinsdag voor de eerste keer met kostuum aan.” Een groot verschil, aldus de jonge acteur. “In je pak voel je je beter dan in je gewone kleren. Je zit beter in je rol.”

Jill Reijnen

Jill Reijnen (11) uit Waalwijk speelt de rol van Doornroosje. Bij de audities werd ze uit honderd meisjes gekozen. Een natuurtalent dus, want toneelervaring had de jeugdige hoofdrolspeelster niet. “Na de audities heb ik een tekstpakket opgestuurd gekregen en een oefenschema.” De Waalwijkse staat zo’n drie kwartier op het podium. “Ik speel de scène waarbij Doornroosje 10 jaar oud is en prins Maurice voor de eerste keer ziet.”

Op haar basisschool St.-Clemens in Waalwijk is ze de sensatie van de dag. “Iedereen vindt het hartstikke leuk dat ik een rol heb. Ze willen de hele tijd weten hoe het gaat en wat ik gedaan heb.” Het meeste heeft Jill geleerd in het Belgische Schelle, waar alle acteurs een weekje verbleven. “Daar hebben we een dansje geleerd, oefenden we met acteren en leerden we hoe we alles moesten uitspreken. Er waren namelijk ook Belgische kinderen bij.” De hoofdrolspeelster is er helemaal klaar voor. “Alleen mijn kostuum heb ik nog niet gezien. Dat gebeurt vanavond, tijdens de première.”

Tom Hendriks

Tom Hendriks (13) uit Kaatsheuvel speelde al toneel bij Tejater Spot in zijn woonplaats. “In de krant zag ik de oproep voor audities.” Na het opsturen van een foto en wat informatie over zichzelf, kreeg Tom een uitnodiging voor de auditie voor de rol van Maurice. “Een paar dagen later kreeg ik telefoon dat ik was aangenomen.”

Het script leren viel wel mee. “Het waren maar twintig regels en die had ik al voor de auditie geleerd.”

Daarna volgde een informatiedag in het Efteling Theater. “We kregen een rondleiding en wat informatie over de muscial. Daarna was er een fotosessie voor het programmaboekje.” Belangrijkste voorbereiding op zijn rol was ook voor hem het weekje in Schelle. “Het acteren is niet zo moeilijk. Het lastigste is, vergeleken met Spot, dat je nu erg moet opletten waar je gaat staan. Alles is aangegeven met banden en kleuren.”

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/efteling/24333/Jeugdige-acteurs-schitteren-in-Doornroosje.ece

Geef een reactie

