ROOSENDAAL – Theater De Kring, het Efteling Theater en zelfs Theater Carré. Het is voor de 11-jarige Maaike Lubbers geen onbekend terrein meer. “Carré leek van buiten oud en saai, maar is voor en achter de schermen zó mooi”, vertelt ze. De jonge Roosendaalse speelt nu al in haar tweede, grote musical.

Na The Sound of Music, speelt ze nu in Dr Dolittle. “Maar ik ben niet het enige kind”, legt Maaike uit. “Net als in The Sound of Music zijn er meerdere groepjes kinderen. Toen waren we met negen groepen van zes. Ik speelde in het Efteling Theater het jongste kind van de familie Trapp. Bij de theatertour was ik te groot voor die rol en speelde ik een ouder kind. In Dolittle heb ik de rol van Nicky, samen met nog vier meisjes. We mogen niet te veel werken en daarom wisselen we af.”

De arbeidsinspectie ziet toe op kinderen die meespelen in een musical. Ze moeten bijvoorbeeld interviews geven op de dag van een optreden. Want anders is het een extra werkdag en dan verspelen ze een optreden. Na een optreden moeten de jonge acteurs minstens veertien uur rusten. “Als het even kan, doe ik dat niet”, werpt Maaike tegen. “Je slaapt toch niet tot 12 uur ’s middags! Ik ga de dag na een optreden wel later naar school toe. Kom ik pas na de middag, dan gaan sommige kinderen klieren. Ze vinden het niet eerlijk dat ik wat later kom, maar mijn cijfers zijn toch goed? Ik mis ook niets belangrijks. In de week van de citotoets moet ik eigenlijk spelen in De Maagd in Bergen op Zoom, maar ik kon ruilen met het optreden in het Chassé Theater.”

Volgend jaar gaat Maaike naar de middelbare school. Ze krijgt het dan drukker, maar wil het optreden niet missen. “De talentenklas op Gertrudiscollege is een optie, als ik zo in een musical kan spelen. Ik wil namelijk auditie doen voor de nieuwe Eftelingmusical, De Droomvlucht. Die voorstellingen beginnen in oktober.”

Als Maaike op het podium staat, zie je dat ze plezier heeft. Ze is niet verlegen en danst gewoon mee met de cast. “Het is ook gewoon een leuk verhaal”, vertelt ze. “Ik hoor ook vaak van het publiek dat het een grappig verhaal is.”

De verwarring bij de kinderen merkt ze bijna niet als Edwin Rutten, dokter Dolittle, het podium opkomt. Toch fluisteren de kinderen dan: “Dat kan Dolittle niet zijn, dat is Ome Willem!!”

(artikel 29 januari 2011)

 http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/8056739/Carre-is-zo-mooi-achter-het-toneel.ece

Geef een reactie

