Noah Rust (9) voelt zich al een musicalster, maar wel een kleine

DELFT  Noah Rust, pas negen lentes jong, is één van de sterren in de musical Mary Poppins. Hij heeft er inmiddels zestien voorstellingen opzitten, maar hij is het zingen en spelen in de musical nog lang niet zat.

De jonge Delftenaar speelt nu de rol van Michael Banks, een jongen die heel erg vervelend is, maar die door toedoen van Mary Poppins z’n leuke en lieve kant meer laat zien. Die rol heeft Noah overigens niet in de schoot geworpen gekregen. Integendeel. Een paar honderd kinderen hadden hun zinnen gezet op die rol, een aantal van hen mocht auditie doen en in totaal zijn er slechts achttien jongens geselecteerd die Michael Banks mochten spelen. Noah Rust is, zegt hij, uitgekozen vanwege z’n hoge stem. Volgens zijn moeder had het vooral ook met zijn onbevangenheid te maken. Want dat was wat ze in die rol zochten. Het is een flinke rol die Noah nu heeft. Tijdens de voorstellingen in het Circustheater in Scheveningen staat hij slechts zeven minuten niet op het planken. Hij vindt het leuk om op het podium te staan. En ik vind het niet eng, zegt hij. Iedereen zei vooraf dat je de mensen in de zaal niet ziet, maar dat is niet waar, weet hij inmiddels wel beter.

Hij moest voor zijn rol veel teksten uit z’n hoofd leren. Daar heb ik flink voor moeten oefenen, thuis en tijdens de lessen op de Mary Poppins School. En als ik ’s avonds moet spelen, neem ik het ’s middags nog even door. Ik kan m’n teksten dromen, maar dat doe ik niet. Het overkwam Noah pas één keer dat hij zijn tekst even kwijt was. Het meisje dat in de musical zijn zusje speelt, loste dit toen op door Noah’s tekst over te nemen. Het viel vrijwel niemand op. En niemand deed er moeilijk over. Er kan altijd iets misgaan, zegt z’n moeder.

Noah is gek op zingen en dat vindt hij dan ook het allerleukste aan spelen in een musical. Maar eigenlijk geniet ik van alles. Ik vind het bijvoorbeeld ook leuk als we voor een voorstelling worden aangekleed.

Noah Rust moest vanwege z’n rol in Mary Poppins soms wat lessen missen op school. Daar staat tegenover dar z’n mede-leerlingen uit groep 5 van Basisschool De Regenboog laatst met hem kunnen meedelen in de feestvreugde. Dankzij het Delftse bedrijf Rust Food en Coca Cola gingen ze in een bus naar Scheveningen om hun klasgenoot in actie te zien. Zodoende kon Noah Rust die avond op een daverend applaus rekenen dat nog harder klonk dan anders. Ik vind het applaus altijd heel gaaf, zegt Noah. Ik voel me al een beetje een musicalster, maar wel een kleine musicalster.

Twaalf verschillende groepen kinderen spelen momenteel afwisselend in de musical Mary Poppins. Noah zit in de derde groep van twaalf kinderen en moet nu nog twee voorstellingen spelen. In juni is zijn groep opnieuw aan de beurt voor een nieuwe reeks voorstellingen.

(artikel 13 februari 2011)

http://www.delftopzondag.nl/athena/site/php/dekrantonline_show_7633_1.html

2 reacties op “Noah Rust (9) voelt zich al een musicalster, maar wel een kleine

Geef een reactie

