'Ze haalt veel kattenkwaad uit'

Stefanie kortekaas

LISSE – Voor de 9-jarige Stefanie Kortekaas komt een droom uit. Het Lissese toneeltalent werd verkozen om de rol van Keessie te spelen in de musical Kruimeltje. Zij is het vriendinnetje van het beroemde straatschoffie. Kruimeltje is sinds woensdag 3 november exclusief te zien in Theater de Efteling in Kaatsheuvel. Zondag 21 november vindt de feestelijke première plaats. Drie dagen later begint de reeks reguliere voorstellingen.

Voor Stefanie is dansen, zingen en acteren haar lust en haar leven. ‘Toen ik vijf was, deed ik mee met een talentenjacht op school (Rembrandt, red.). Ik zong een liedje uit Annie. Annie is net als Kruimeltje op zoek naar haar vader en moeder.’ De rol van Annie was Stefanie op het lijf geschreven, zoals op Koninginnedag 2007 in Lisse bleek. ‘Ik mocht toen optreden voor heel veel mensen. Ik was best wel een klein beetje zenuwachtig.’

Dit jaar volgde haar doorbraak als musicalsterretje. ‘Ik mocht in februari meedoen aan de provinciale voorronde van Kinderen voor Kinderen. Nou won ik niet, maar ik was wel trots op mezelf.’ In april sloeg Stefanie echter toe; ze was de beste bij Lisse Got Talent. Kort daarna mocht ze auditie doen voor Kruimeltje. ‘Ik had de film Kruimeltje al gezien en het boek (van schrijver Chris van Abkoude, ook bekend van de Pietje Bell-reeks, red) gaf mijn moeder aan me. Keessie is een leuke rol. Ze is jongensachtig en haalt veel kattenkwaad uit.’

EftelingDe audities waren bij het Amsterdamse Focus. ‘Ik moest een liedje zingen en een stukje tekst voorlezen. Uiteindelijk kwam ik steeds verder in de voorselectie. We bleven met zijn tienen over voor zes plaatsen (Keessie wordt door zes kinderen gespeeld, red.). Ik dacht: ik zie wel of ze mij kiezen.

 

Toen ik door mocht, was ik natuurlijk heel blij.’ Stefanie repeteerde fanatiek om bij haar beurten in Kruimeltje zo goed mogelijk voor de dag te komen. ‘Eerst ging het om de liedjes, dan om de tekst en uiteindelijk om het dansen. Je leert waar je moet staan.’

De laatste twee weken stond oefenen in De Efteling zelf op het programma. ‘Ik ken de zaal, want ik heb daar al Annie en Assepoester gezien’, aldus Stefanie, die uitgebreid kennismaakte met de volwassen cast van Kruimeltje.

Daartoe behoort de acteur Sjoerd Pleijsier, die de Commissaris speelt. ‘Iedereen is erg aardig voor me.’ Op grond van de wet mogen kinderen maar 24 keer per jaar optreden. Die performances worden uitgesmeerd over de periode tot eind mei 2011. Of Stefanie hiervan als volwassene haar beroep wil maken, is nog maar de vraag. ‘Het lijkt mij ook leuk om later serveerster te worden.’

(artikel november 2010)

2 reacties op “'Ze haalt veel kattenkwaad uit'

Geef een reactie

