Almeerse musicaltalenten schitteren in 'Joseph'

 


ALMERE – In de vrolijke Joop van den Ende-musical ‘Joseph’ schitteren twee Almeerse kinderen. De 10-jarige Giovanni van Druten en de 9-jarige Sabina Jensch zijn na schooltijd heel druk met alle repetities en voorstellingen, maar dat hebben ze er heel graag voor over. Een ding weten ze allebei namelijk zeker: dit is zo leuk dat ze hier zeker mee door willen gaan! Binnenkort spelen Giovanni en Sabina in hun eigen woonplaats, want van 9 tot en met 14 juni is ‘Joseph’ te zien in Schouwburg Almere.

Na het zien van de musical Tarzan leek het Giovanni geweldig om daar ook aan mee te doen. ‘Ik wilde meteen auditie doen voor Tarzan, maar daar hadden ze geen kinderen meer voor nodig. Toen werd ik gevraagd om auditie te doen voor Joseph en dat leek me ook wel leuk’, vertelt hij. Zijn familie had eigenlijk nooit verwacht dat hij het zo ver zou schoppen, want Giovanni had hiervoor helemaal niet zoveel theaterervaring. ‘Ik heb alleen een beginnerscursus theater gevolg op het CKV, maar meer niet’, vertelt hij. Des te groter was de verrassing toen hij werd uitgekozen voor een rol.

Sabina zit op de Faust Theaterschool in de talentengroep en had daardoor al de nodige podiumervaring. ‘Maar het leek me wel eens leuk om mee te spelen in een echt grote musical’, vertelt Sabina. ‘Ik heb auditie gedaan voor Ciske de Rat, maar werd toen niet uitgekozen. Later kreeg ik een oproep voor de musical Joseph en daar heb ik toen met een paar honderd kinderen in Amsterdam auditie voor gedaan.’ De spanning voor Sabina’s ouders steeg toen hun dochter steeds weer een ronde verder kwam. ‘We waren allemaal door het dolle toen ze was uitgekozen’, lacht haar moeder.

Drukke tijden

Na de audities braken voor Giovanni, Sabina en hun ouders drukke tijden aan. De kinderen moesten drie keer in de week naar Amsterdam om te repeteren. ‘In het begin vond ik het best moeilijk, maar het ging al snel steeds beter’, vertelt Sabine, de benjamin van haar groep. ‘Ik heb echt heel veel geleerd!’ Haar ouders zaten dan ook met open mond in de zaal tijdens de tryout. ‘Is dat onze dochter?, dachten we toen we haar hoorden zingen!’ Naast zang- en acteerles kregen de kinderen ook dansles van niemand minder dan Stanley Burlesson. ‘Het was in het begin best wel raar om opeens naast al die bekende mensen te staan. Nu sta ik zelf op het podium naast Freek, die ik helemaal heb gevolgd op televisie bij ‘Op zoek naar Joseph’, vertelt Sabina. Zij hoopte toen al dat Freek de hoofdrol zou krijgen. ‘Hij is geweldig, evenals vertelster Renée van Wegberg. Maar ook mijn toneelmoeder Vanessa Timmermans is heel erg goed’, vindt Sabina. Ook Giovanni heeft ‘Op zoek naar Joseph’ op de voet gevolgd. ‘Ik was voor Freek en John, die nu allebei Joseph spelen. Ik vind ze allebei heel goed, maar de farao en de verstelster van het verhaal vind ik ook heel goed.’

Opgepimpt

Giovanni en Sabina vinden Joseph allebei een hele leuke musical om in te spelen. ‘Het is het bijbelverhaal, maar dan opgepimpt’, lacht Sabina. ‘Met allemaal vrolijke liedjes en ook grappige dingen erin.’ Het leukste liedje uit de show vindt Giovanni ‘Kom op nou Joseph’, het nummer waar de eerste acte mee eindigt. ‘Dat is een gewoon een groot feest en heel erg leuk om te doen.’ Sabina vindt de Megamix op het einde het leukst. ‘Dan komt iedereen nog een keer op het podium om een stukje van zijn eerder gezongen liedje te zingen. Ook een groot feest!’

Ook achter de schermen hebben de twee Almeerse kinderen veel lol. ‘Je bent toch steeds met dezelfde groep kinderen, dus je kent elkaar op een gegeven moment heel goed. Er worden ook veel grapjes gemaakt, ook door de volwassenen hoor. Vooral Mathijs, die ook heeft meegedaan aan ‘Op zoek naar Joseph’, is een echte grapjas die de stemming er altijd wel in weet te brengen.’ Sabina en Giovanni staan nooit samen op het podium, omdat de kinderen in verschillende groepen zijn ingedeeld. Giovanni’s groep heet ‘De kleinkinderen van Jakob’ en Sabina’s zit bij de de ‘Color Kids’.

Op school leven de medeleerlingen en de docenten allemaal erg mee met Sabina en Giovanni. Giovanni zit op de Regenboogschool en Sabina op basisschool Aurora. ‘Gelukkig krijgen ze alle medewerking van school, want ze moeten soms toch wel eens wat uurtjes missen, omdat ze ’s middags al in het theater moeten zijn’, vertelt de moeder van Sabina. De Almeerse musicaltalenten verheugen zich nu al op de voorstelling in hun eigen woonplaats. ‘Mijn familie, vrienden en mijn vriendinnetje zitten dan in de zaal. Dat vind ik wel heel gaaf’, straalt Giovanni.

(artikel mei 2009)

Geef een reactie

