Staande ovatie voor Almeerse Ciske de Rat

 

Brian barnett
ALMERE – Een staande ovatie kreeg Brian Barnett zaterdagavond in Schouwburg Almere. Als het straatschoffie Ciske de Rat wist de 9-jarige Almeerder de harten van het publiek te stelen. Brian zelf genoot ook met volle teugen. ‘Ik vind het hartstikke leuk om te acteren en te zingen voor publiek en het is geweldig als je zo’n applaus krijgt’, aldus het jonge musicaltalent.

Voorafgaand aan de voorstelling spreken we Brian backstage. Hij heeft zich even snel omgekleed in zijn Ciske-outfit en poseert zelfverzekerd voor onze fotograaf. Van zenuwen heeft hij eigenlijk geen last. ‘Ik heb er gewoon heel veel zin in’, vertelt Brian. ‘En ik heb altijd veel lol met de andere kinderen die meespelen in de voorstelling. We maken veel grapjes en luisteren naar gekke muziekjes. We leren elkaar ook steeds beter kennen, dat is wel leuk.’

Brian heeft niet meegedaan aan de televisiezoektocht naar Ciske de Rat, die werd uitgezonden op Z@ppelin. Hij deed later een open auditie voor verschillende musicals: Tarzan, Ciske de Rat en Les Miserables. ‘Ze vonden me in eerste instantie goed voor Tarzan en ik mocht eigenlijk naar de Tarzanschool, maar later wilden ze me toch nog even horen voor Ciske de Rat. Uiteindelijk is het toch die rol geworden’, vertelt Brian. Dat betekende dat hij hard aan de slag moest met repeteren. ‘Het is best veel tekst die je uit je hoofd moet leren en ik heb echt elke avond zitten oefenen met het script’, vertelt Brian. Het Amsterdamse accent had hij in ieder geval snel onder de knie. ‘Ik had één keer naar de cd geluisterd en toen sprak ik dat zo na.’ De film met Danny Munk in de hoofdrol heeft Brian ook gezien. ‘Maar de musical is wel heel anders hoor. Er komen soldaten in voor en je ziet Ciske als volwassen man. Verder steekt Ciske zijn moeder niet, maar gooit hij met een mes. Het is wel een plastic mes hoor, dus er kan niet echt iets gebeuren!’

Naast veel thuis oefenen moest Brian ook drie keer in de week na schooltijd repeteren. ‘De kinderen repeteren alleen met de kinderregisseur en krijgen vlak voor de eerste voorstelling die ze spelen één keer een doorloop met alle andere acteurs’, vertelt kinderbegeleidster Linda Hummel. ‘Het is best spannend om te zien hoe de kinderen het dan doen. Brian pikt alles in ieder geval heel snel op en doet het erg goed.’

Thuispubliek

Inmiddels heeft Brian al heel wat keren op het podium gestaan als Ciske. ‘Ongeveer zeventien keer’, schat hij zelf. Vorige week woensdag stond hij voor het eerst op de planken in zijn eigen woonplaats, in Schouwburg Almere. ‘Dat was wel erg leuk’, vertelt hij. ‘Ik kende het theater al, want toen ik op de Faust Theaterschool zat heb ik hier al vaker op het podium gestaan.’ Zaterdagavond mocht hij opnieuw voor een thuispubliek spelen. ‘De kinderen mogen niet meerdere dagen achter elkaar optreden, vandaar dat Brian niet in alle voorstellingen in Almere te zien zal zijn’, legt kinderbegeleidster Linda uit. ‘De kinderen mogen ook maar 24 keer per jaar optreden.’

Het optreden smaakt in ieder geval naar meer en Brian wil er dan ook zeker mee door gaan. ‘Ik wil hierna naar een theaterschool in Amsterdam om nog meer te leren, want ik vind het gewoon heel erg leuk om te doen.’

(artikel oktober 2008)

Geef een reactie

