Bredase Willemijn als Louisa van Trapp

 

BREDA – Willemijn van Holt uit Breda is 13 jaar en trok de afgelopen maanden volle zalen met de musical Sound of Music in Theater de Efteling. Ze vertolkt de rol van Louisa, een van de zeven kinderen van kapitein von Trapp.

The Sound of Music is Willemijns tweede grote musical. Het begon allemaal toen ze nog in groep 8 zat met de musical Pinokkio. Wij spreken Willemijn na de zaterdag-matinee in haar kleedkamer, waar ze vriendenboekjes van collega-musicalkinderen aan het invullen is.

Ik wist wel dat ik een mooie stem had. Dat zei iedereen namelijk altijd tegen mij. Het heeft me altijd leuk geleken om in een musical te spelen en toen ik van de audities van Pinokkio hoorde, besloot ik eraan mee te doen. Ik werd geselecteerd en zo speelde ik in mijn eerste musical. Vervolgens attendeerde mijn moeder me op de audities voor The Sound of Music en nu ben ik bezig met audities voor de musical Joseph. Musical is echt mijn passie. Ook op school ben ik er mee bezig. Ik zit namelijk in de musicalklas van Markenhage. Naast de normale lessen krijgen we extra lessen in zang, dans en drama. Door mijn repetities en optredens voor The Sound of Music mis ik wel eens lessen op school. Daardoor is de combinatie soms lastig. Gelukkig werkt Markenhage goed mee en mag ik overhoringen en proefwerken meestal op een ander moment inhalen.

Niet alleen is er weinig tijd voor huiswerk, ook het contact met vriendinnen lijdt af en toe onder het musicalbestaan. Ik probeer wel af te spreken met m’n vriendinnen, maar ik moet toch regelmatig zeggen sorry, ik moet optreden. En naar de bioscoop ben ik ook al tijden niet meer geweest. Eigenlijk zijn de kinderen uit The Sound of Music mijn vrienden geworden.

Op de vraag of ze ook verliefd is geworden op een van haar medespelers, moet Willemijn stevig giechelen. Nee, ik niet. Maar Kurt (Ricky Kooyenga) en Brigitta (Larissa Weilenmann) wel, die hebben met elkaar! Er zijn negen groepjes kinderen die bij toerbeurt optreden. Buiten mijzelf zijn er dus nog acht andere Louisa’s. Ik vind het ook leuk om te gaan kijken als zij spelen. Hoe zij hun rol invullen. Op dit moment zijn in België audities aan de gang voor deze musical. Ik ga ook zeker kijken naar de Belgische Louisa.

Joseph
Willemijn is hard bezig voor de audities van Joseph. De komende tijd wordt ieder weekend in Tilburg druk gerepeteerd. Ze hoopt heel erg dat van de groep kinderen met wie ze de afgelopen tijd in The Sound of Music heeft gestaan de meesten ook in Joseph mee mogen doen. Dan is contact houden makkelijker. De kinderen uit Pinokkio, met wie ik tijdens de repetities en voorstellingen, heel goed kon opschieten heb ik na afloop niet meer gezien. Dat is jammer en ik hoop dat dit nu anders is.

Overigens telt het gezin Van Holt nog een muzikale dochter. Willemijn’s oudere zus Jasmin (17) heeft onlangs een CD met coversongs gepresenteerd. Ze is heel goede, aldus Willemijn. ‘T is wel gek. Mijn ouders kunnen echt niet zingen en wij wel. Ik denk dat we ons talent van onze grootouders hebben geërfd

(artikel juni 2009)

Geef een reactie

