'Ik wil later beroemd worden'

 

Amber_2

NIEUWKOOP – Zittend achter de piano in de woonkamer van haar huis lijkt de tienjarige Amber de Vries erg nuchter onder haar succes. Zij is een van de kinderen die samen met Kristel van K3 en Bill van Dijk meespeelt in de musical Pinokkio, een productie van het Belgische Studio 100.

Amber, die op de Maranthaschool in groep 7 zit, staat sinds 15 februari regelmatig op het podium met de musical Pinokkio. De musical gaat over een houten pop op zoek naar een echt hart. Tijdens deze zoektocht komt hij allerlei verleidingen tegen die hij moet weerstaan. Een bekend verhaal, maar in een nieuw jasje gestoken.

Amber vertelt: ‘In de musical zit ik in meerdere scènes. Ik speel twee rollen, die van Aurelia en die van Sterke Laura.’ Amber staat tijdens een show ruim twee uur op het podium. Soms zijn er zelfs twee shows op een dag.

Muzikaal Dat Amber in een musical speelt, is niet totaal onverwacht. ‘Ik zit op dansles en op pianoles.’ Ook doet ze mee aan het kinderkoor Notentaal, een koor uit Nieuwkoop met kinderen tussen de 7 en 12 jaar.

De opgave voor de audities van de musical Pinokkio was voor de lol. Moeder Karin de Vries: ‘Mijn man heeft Amber op het laatste moment voor de grap opgegeven. In die wereld zijn veel ouders die hun kinderen elke auditie opdringen die er is. Dat wilden wij niet. Als Amber niet mee zou mogen doen, dan waren wij er verder ook niet achter aan gegaan.’

Impact Maar Amber mocht wel meedoen. Uit de 1500 kinderen die zich in totaal hadden opgegeven voor de audities, waren er 48 die uiteindelijk mee mochten doen. Elk optreden is er een andere groep van zes kinderen die op het podium staat.

Nadat bekend werd dat Amber mee mocht doen, moest zij regelmatig repeteren. Die repetities waren erg zwaar. ‘Voor de repetities moesten we regelmatig naar België afreizen. Gelukkig werden de repetities vanaf half januari in Amsterdam gehouden. De repetities zelf duren een hele dag. Dit heeft natuurlijk een grote impact, op Amber maar ook op de rest van het gezin,’ vertelt Amber’s moeder.

Zwart gat Eng vindt de Nieuwkoopse het optreden niet: ‘De eerste keer dat ik op moest treden, was ik in het begin wel zenuwachtig, maar toen ik eenmaal speelde niet meer. Als je voor een volle zaal staat, zie je ook alleen maar de eerste rij. De rest van het publiek is een groot zwart gat.’

De musical Pinokkio zal waarschijnlijk niet de laatste zijn waarin Amber speelt. Ze is al gevraagd auditie te doen voor de musical The Sound of Music. ‘Ik wil later beroemd worden,’ aldus een stralende Amber.

(Artikel uit 2008)

Eén reactie op “'Ik wil later beroemd worden'

Geef een reactie

