Is het eng in Engeland?

Veenendaal – “Is het eng in Engeland? Zijn daar veel engelen?”vraagt Betje aan haar meester in de musical Ciske de Rat. De Veenendaalse Daphne twilt (11) speelde woensdag in Nijmegen de meisjeshoofdrol van Betje in deze musical.

Zingen, dansen en acteren kon Daphne al. Acteren heeft ze geleerd aan de volksuniversiteit in Veenedaal. Ze moest zich wel een Amsterdams accent aanwennen, beter articuleren en langzamer praten. Doordat deze jonge musicalstereen zachte stem heeft, moest ze ook leren om harder te zingen. Dat ze met ruim honderd andere kinderen geselecteerd werd uit meer dan tweeduizend die meededen aan de audities, had ze nooit verwacht.

Volgens haar moeder Carola is Daphne gekozen omdat ze mooi kan zingen, haar ingestudeerde scène goed speelde, zich goed in de rol verplaatste en zich heel open op het toneel begeeft.

Onwijs leuk

“Op een gegeven moment was ik met mijn moeder op zoek op internet naar iets waarbij ik zowel kon dansen als zingen als acteren. Toen kwamen we op een site met informatie over audities bij Ciske de Rat. Ik zei: Mam, mag ik auditie doen? Dat mocht. Mijn moeder dacht: ‘dan heb je dat ook eens gedaan’. ”

Daphne_betje_2 Daphne kwam door de eerste auditieronde in Amsterdam en deed toen mee in de volgende ronde in Eindhoven. Toen de uitslag bekend werd gemaakt wist ze alleen dat ze mee zou spelen in Ciske de Rat, maar nog niet dat ze Betje zou zijn. “De rol van Betje is onwijs leuk, omdat je veel mag zeggen. Het is de enige rol waarbij je zowel acteert als zingt. Alle meisjes die meededen aan de auditie hadden deze rol heel graag gewild, constateert Daphne.

In januari en februari heeft Daphne zes weken gerepeteerd. Daarna volgenden uitvoeringen in Enschede, Apeldoorn en Nijmegen. Later dit jaar staan voorstellingen in Utrecht en Apeldoorn op het programma.

Er zijn wel regels voor kinderen die meedoen aan showuitvoeringen. De arbeidsinspectie bepaalt dat kinderen maar drie keer per week mogen optreden met tussenpozen van een dag. Ook is het maximale aantal uitvoeringen voor kinderen 24 per jaar.

Uitslapen

De voorstellingen zijn vaak pas na elf uur afgelopen, dus de volgende ochtend mag Daphne uitslapen. Daphne: “Op school vinden ze het niet zo erg. Ze zeggen: die kans krijg je nooit meer! De meester is heel enthousiast en hij komt straks in Nijmegen naar me kijken.”

Daphne wilde altijd kinderarts worden maar twijfelt daar nu over, want een rol als actrice of musicalster lijkt haar ook leuk: “Ik hou van dansen, zingen en acteren en het is helemaal superleuk als er mensen naar je komen kijken! Ik was alleen de eerste keer maar zenuwachtig. Toen mijn eerste optreden goed ging, ging ik het daarna steeds geweldiger vinden.”

Artokel uit mei 2008

Geef een reactie

