'Het is hard werken, maar we hebben ook veel lol'

Olivier

WEESP – Hij is veertien jaar, zit in de tweede klas van het tweetalig vwo op het Vechtstede College en speelt sinds november vorig jaar de rol van Friedrich in de musical ‘The Sound of Music’ in het Eftelingtheater in Kaatsheuvel. Olivier Blitzblum begon vrij laconiek aan zijn musicalavontuur, maar denkt nu zelfs na over een toekomst in het vak.

‘Ik maak in ieder geval mijn school af’, zegt Olivier stellig. ‘Want zonder opleiding kom je nergens.’ Hij vindt het best zwaar in de tweede klas. ‘Ik moet er hard voor werken, het gaat niet helemaal vanzelf. Ik ben geen talenmens, en in de tweede moet ik veel talen leren. Maar het Vechtstede is een leuke school. Gelukkig krijgen we er in de volgende periode drama bij als vak. Ik heb er zin in. Het is wel jammer dat we op het tweetalig onderwijs niet meer artistieke vakken hebben.’ Eigenlijk zit het zingen de kinderen Blitzblum in het bloed, vertelt moeder Eline Blitzblum. Dochter Charlotte (15) zong al voordat ze kon praten. ‘Ze zijn vanaf zeer jonge leeftijd allebei bezig met toneelspelen, muziek maken, zingen en dansen. Charlotte stond vier keer in de provinciale finale van Vara’s Kindersongfestival. Toen Olivier in groep 8 zat, was voor hem de laatste mogelijkheid om ook aan deze voorrondes mee te doen, want je mag niet ouder dan twaalf jaar zijn.’ Olivier deed mee en het lukte hem om derde te worden in de provinciale finale van Noord-Holland. Al snel volgde een leuke rol in een schoolmusical. Daarna deed hij auditie voor een rol in Ciske de Rat. ‘Ik werd toegelaten tot de ‘Ciske-school’ en kreeg de rol van Brammetje, een straatschoffie’, vertelt Olivier. ‘Dat betekende de hele zomervakantie repeteren, want in september was de première.’ Olivier speelde de meeste voorstellingen van Ciske in Carré. ‘Tot ik te horen kreeg dat ik te groot werd voor de rol. Een jongen die ook in Ciske speelde, vertelde me dat de audities voor ‘The Sound of Music’ zouden beginnen. Omdat ik graag wilde spelen, heb ik geauditeerd. Ik kreeg de tekst van een liedje uit de musical ‘Do-re-mi’ thuisgestuurd om uit mijn hoofd te leren. Na een paar rondes, die ik steeds doorkwam, werd ik gekozen voor de rol van Friedrich.’

Operazanger

Omdat de kinderen niet meer dan 24 speelbeurten per jaar mogen hebben, wordt gespeeld in negen groepen. Dat betekent dat alle kinderen een of twee keer per twee weken spelen. Olivier heeft erg veel plezier met zijn groep. ‘In het begin waren de meeste kinderen helemaal lyrisch, omdat ze voor het eerst in een musical spelen. Nu is dat minder. Het is hard werken, maar we hebben veel lol. Het klikt en dat moet ook, want we spelen dat we familie zijn.’ Ook met de volwassenen uit de cast is het contact goed. ‘Ze zijn allemaal hartstikke aardig.’ Zijn klasgenootjes reageren verschillend op zijn musicalervaringen. ‘Vooral de meisjes vinden het leuk.’ Tot nu toe heeft Olivier nog geen stembreuk. ‘Als dat gebeurt, zal ik mijn stem rust moeten gunnen. Maar op dit moment gaat het nog goed. Ik kan erg hoog zingen. Bij het liedje ‘tot snel, vaarwel’ heb ik een lange uithaal van wel zes seconden. De mensen van de cast en de dirigent complimenteerden me ermee. Ook hoofdrolspeelster Wieneke Remmers (Maria, red.) zei dat ik dat goed deed. Er werd zelfs gevraagd of ik misschien operazanger wil worden. Dat zette me aan het denken. Mijn grootste droom was altijd om piloot te worden. Want dan zie je de wereld, je blijft overal een paar dagen met zakgeld, je hotel wordt betaald.  Ik dacht er al aan om naar de Dutch Flight Academy in Eelde te gaan. Nu overweeg ik om naar het Conservatorium in Amsterdam te gaan. Dat lijkt me ook erg leuk. Maar gelukkig hoef ik de beslissing nu niet te nemen, want ik heb nog zeker vier jaar middelbare school voor de boeg!’

Artikel uit januari 2009

Geef een reactie

