Horster pestkop in musical Ciske de Rat

Limburger_291107_1

De elfjarige Bas van den Beuken uit Horst doet als een van de negen Jantjes Verkerk mee aan de musical Ciske de Rat. Morgen staat hij in Maastricht voor het eerst op het podium.

 

In het echte leven pest hij alleen zijn zusje, In Ciske de Rat moet hij de hoofdrolspeler zelfs een knietje geven. De elfjarige Bas van den Beuken uit Horst staat morgen voor het eerst op het podium van het theater aan het Vrijthof in Maastricht in de grootste rijsmusical die dit seizoen langs de Nederlandse theaters trekt. In de rol van Jantje Verkerk, de pestkop van de klas.

Een echt tekstrol kreeg de Hostenaar, een rol waar hij trots op is. Niet alleen liedjes zingen dus, maar ook toneelspelen. Het was ergens dit voorjaar dat zijn vader Ron van den Beuken op internet een oproep zag staan voor auditie’s voor de musical. Bas gaf zich op en ruim voor de zomervakantie werd hij uitgenodigd voor de auditie’s in Eindhoven. Na drie auditie’s kreeg het gezin van den Beuken een brief. De brief begon met een uitvoerige dank voor de deelname aan de auditie. Ho, dit gaat niet goed, dacht ik toen. Pas op de achterkant van de brief stond dat ik aan de musical mee mocht doen en werd ik gefeliciteerd. Ik was zo blij, ik heb meteen de hele familie gebeld. Inmideels hebben zijn ouders al kaarten voor drie voorstellingen om hun zoon te zien optreden. Zingen doet Bas van den beuken al vier jaar lang bij het Meuleveld kinderkoor, toneelspelen doet hij nu voor het eerst. Met veel plezier. Ron van den Beuken: Drie keer in de week moet hij voor repetities naar Eindhoven, nu al zes weken lang. Dat vindt hij heel gezellig, hij komt steeds dolenthousiast thuis. Druk is het wel, maar dat hindert niet. Zo’n kans krijg je niet gauw weer. Bas: Op maandag maak ik mijn huiswerk. Dan heb ik de rest van de week genoeg tijd voor de repetities. Als pestkop moet Bas in zijn rol van Jantje Verkerk Ciske uitschelden als die voor het eerst op school komt als nieuweling. De scheldwoorden uit de vooroorlogse crisisjaren in Amsterdam zijn ook al door zijn jongere zusje Karlijn overgenomen. Bas: Hoerenjong, etterletter en kaneelduiker, daar moet ik Ciske voor uitschelden. En een kaneelduiker, ja, dat weet ik ook niet wat dat is. Tijdens een uitje met de klas moet Bas hoofdrolspeler Ciske – dan nog de jongere versie en dus niet Danny de Munck – zelfs een knietje geven. Maar buiten het toneel zijn we echte vrienden en hebben we het heel gezellig. Op het Amsterdamse accent heeft Bas flink moeten oefenen. Bas: Vooral de rollende R en de harde G. Ron: Volgens kinderregisseur Simone van Gog kennen we onze zoon op het podium niet meer terug. Zaterdag zijn we voor het eerst bij de repetitie geweest, in Rotterdam met decor en kledingstukken. Daar moest het haar van sommige kinderen geknipt worden, dat leverde wel de nodige traantjes op. Het kapsel van Bas was in orde zo. Van podiumvrees heeft Bas van den Beuken geen last. Ron: Wij zijn meer onder de indruk dan hijzelf.

Bron: dagblad De Limburger

8 reacties op “Horster pestkop in musical Ciske de Rat

  1. Hey Merel,
    Wil je weten wie er op 22 maart speelt? Dat kan ik je niet met zekerheid zeggen. Als de datum niet op de site staat zal waarschijnlijk Tim of Samuel Ciske spelen. Maar ik heb niet alle datums dus het kan ook een andere ciske zijn. Ik weet alleen zeker dat Lorenzo, Adriaan, Kaj en Dave niet spelen op 22 maart.
    Groetjes Pien

  2. Dan is het waarschijnlijk Samuel.
    Tim speelt namelijk nog niet,en is volgens mij zelfs nog niet met de repetities begonnen.
    En volgens mij heb ik ergens anders al gehoord dat Samuel dan is…

Geef een reactie

